Tirsdag d. 15. marts var alle ansatte hos AutoPilot ApS samlet til morgenmad på Emmerys i Århus. Anledningen var Thomas Herskinds 10 års jubilæum i virksomheden, og derfor besluttede jeg mig for at høre lidt mere om Thomas’ 10 år i virksomheden.
Thomas er ansvarlig for områderne Teknik, Salg, Marketing og Web, ligesom han i dag også arbejder med kundekontrakter og ansættelser blandt de 20 ansatte hos AutoPilot. Men det hele så en smule anderledes ud tilbage i 2006, da 24-årige Thomas skulle til sin første jobsamtale.
Han kunne året forinden kalde sig markedsføringsøkonom efter to års studier på VIA University College i Horsens. Efter nogle måneder med rejse og fornøjeligheder besluttede han, at tiden var inde til at søge ud på arbejdsmarkedet. Første jobsamtale var ved AutoPilot ApS (dengang Korsgaard EDB) i Guldsmedegade 23 i Århus, og man må sige, at Thomas omgående blev en del af virksomheden.
Firmaet talte på daværende tidspunkt Jørgen, Jette og Henriette, som alle fortsat arbejder på fuld tryk i virksomheden, plus Henrik der var ansat som sælger. De fire ansatte klarede hver deres opgaver i et og samme rum. Det betød blandt andet, at Thomas’ jobsamtale fandt sted sideløbende med Henriettes hotline-samtaler. Alle i virksomheden kunne med andre ord følge med i, hvem ham den nye medarbejder var.
Teknik-kasket
Thomas’ første opgave som nyansat medarbejder var at få gjort AutoPilots hjemmeside brugbar sideløbende med, at han bl.a. arbejdede på at få sparket gang i kampagner, kundereferencer og brochurer. Det indbefattede blandt andet at få grafik og screenshots fra programmet ind på brochurerne. Den dag de første trykte brochurer var færdige, lå der adskillige hjemme på Thomas’ køkkenbord, fortæller han med et smil på læben.
Hjemmesider og programmering ligger ikke umiddelbart naturligt i forlængelse af markedsføringsøkonom-uddannelsen. Undervejs i uddannelsen tog Thomas dog et tilvalgsfag i CSS/HTML-kodning kombineret med Photoshop og DTP (Desktop Publishing). Det gav blod på tanden, og sideløbende med studiet lavede han websites på fritidsplan. Interessen, kombineret med Microsoft-kurser, har resulteret i, at han løbende har fået kasketten ’Teknik’ på hovedet.
10 år senere
Dengang han sad til jobsamtalen i Århus’ Latinerkvarter omringet af de fire øvrige ansatte, havde han ikke forventet, at han ville sidde i selvsamme virksomhed 10 år senere. Thomas så jobbet som et godt begynderjob, men der er alligevel en god grund til, at han for nyligt kunne fejre sit 10 års jubilæum. Han oplever nemlig en stor diversitet i sin arbejdsdag.
”Det var sjovt at starte i en lille virksomhed. Jeg kan se, at der er mindre stringens end hos mine venner og bekendte, der arbejder i større virksomheder, hvor der er specialister i hver eneste funktion. Det kræver fleksibilitet at blive ansat til én ting, mens man løbende får flere kasketter på hovedet. Det er sjovt. Det uforudsete aspekt passer godt til mig”.
Ud over den travle og uforudsigelige hverdag, har virksomheden gennemgået en synlig udvikling. Kundeandelen på den hjemlige front er siden da firedoblet og på nuværende tidspunkt er fokus også rettet mod det udenlandske marked via et samarbejde med Udenrigsministeriet og ambassaden i London, hvor de første kunder også er begyndt at melde sig.
Vi er altså kommet et godt stykke vej siden der sad fire mand i et storrumskontor. Vi har lagt aktiviteterne sammen med det nordjyske udviklingshus CodeCreator og er nu knap 20 mand med en fastlagt strategisk retning.
Vi har også dyppet tåen i det store internationale marked, med AutoPilot i New York, London, Dubai og Hong Kong. Det ser ikke ud til, at der bliver mindre at lave, og så længe opgaverne forbliver udfordrende, er udsigterne for de næste 10 år lyse.