Fakturering:
I fakturavisning er knappen "PDF-kopi" ikke længere deaktiveret.
Ved tryk på knappen får man nu en besked om at filen med den fulde sti allerede eksisterer og man kan vælge at overskrive eller en besked om at stien ikke kan tilgås, hvis det er tilfældet. | Admin, AL, DIR, PL | Ændring |
Fakturaarkiv - Marker Betalt :
I fakturaarkivet kan kunder nu manuelt sætte faktura til værende betalt via højrekilksmenuen, selvom de har en integration til finanssystemet, hvor det kører automatisk.
I kolonnen "Betalt", er der nu 3 stadier for checkboxene:
1. Tom hvid checkbox dvs. "Ikke betalt", kan manuelt sættes til betalt.
2. Hvid checkbox med flueben - manuelt sat til betalt, kan manuelt sættes til ikke betalt
3. Grå checkbox med flueben:
betyder: sat af finansystem eller sat af programmet ved udligning.
Holder man musen over en checkbox med flueben, kommer der et tooltip om hvem der har sat faktura til betalt(initialer eller 'Finanssystem') og dato for hvornår.
Bemærk at hvis faktura er sat til betalt af programmet ved en udligning, siger tooltippet blot 'Ja'.
Menupunktet for ændring af betalingsstatus, findes i bunden af højrekliksmenuen.
Bemærk at hvis faktura er sat til værende betalt af programmet eller finanssystemet, så er dette menupunkt udgrået. | Admin | Nyhed |
Medarbejder lukning/oprydning:
Måske har I oplevet i forbindelse med lukning af en delsag, at en fratrådt medarbejders ikke afleverede timer har stået i vejen for at delsagen kunne lukkes. Tidligere har man så skullet genåbne medarbejderens timeseddel finde timerne og slette dem for at kunne lukke delsagen. Det er nu blevet nemmere at rydde op på bagkanten af at en medarbejder er fratrådt eller lukket.
I Basis -> Organisation -> Medarbejdere har vi introduceret en ny funktion til at identificere medarbejdere, der ikke er lukket eller fratrådt korrekt, med det resultat at der er uafsluttede forhold som kan ”støje” på den ene eller den anden måde i oversigter og rapporter eller lignende.
I Basis i medarbejderlisten vil der være en rød markør ud for de medarbejdere, hvor der er ”løse ender” det kan være ferie/afspadseringssaldi der ikke er nulstillet, fraværsplaner der ikke er slettet, timer der ikke er afleveret. Der undersøges også om lukkede eller fratrådte medarbejdere stadig står som projektleder på åbne sager eller delsager og om de stadig findes i valglister hvor de f.eks. kan indvælges som projektleder på nye sager.
Over medarbejderlisten findes en knap ”Oprydning (xx)” med antallet af medarbejdere, hvor der kan være noget der skal ryddes op i og som kan være kilde til besvær med at danne retvisende oversigter. Knappen åbner en oversigt med medarbejderne og det er her man vil kunne udføre nogle af de ”oprydningsopgaver” det vil være hensigtsmæssige at få gjort. Der hvor det ikke er muligt at ”rydde op” direkte, vil man kunne se hvad der feks. mangler at blive nulstillet i ferie-/afspadseringsregnskabet, og via Administration -> Ferie/afspadsering kan man i kladderne nulstille de saldi der mangler nulstilling. | Basis | Nyhed |
Sandsynlighedsdelsager:
En fastprissag der er markeret som sandsynlighedssag, viser nu ikke advarsel for manglende rateplan i Honorardisponering og Fakturering>Fakturaforslag. | Admin, AL, DIR, PL | Bugfix |
Fakturering:
I fakturerings-billedet (fakturakladder) er der introduceret en ny knap i nederste del af siden: "Jeg er " - f.eks. PL/PLD. Dette gør det muligt at se hvilket filter, der er på oversigten. | Admin | Ændring |
Fakturering:
Hostede kunder og kunder med Web-certificat får nu samlet eksterne pdf bilag og fakturaens pdf bilag i et hoveddokument, så der afsendes en samlet pdf, når der faktureres via email.
Elektronisk fakturering samler nu også faktura, timebilag og udlægsbilag i et samlet hoveddokument, så der kun er én pdf, der afsendes men som indeholder det hele. | Admin | Ændring |
Sagskort og kundeoplyninger:
Man kan nu skifte kunde, selvom man som bruger ikke har ret til at oprette/redigere kunder.
I Kundeindvalgsliste er der tilføjet ekstra kolonner med kundeinfo, svarende til listen over kunder i Basis. Tidligere manglede visse oplysninger så projektlederne der ikke har adgang til Basis skulle ind på kundekortet for at se og finde oplysninger om kunderne. Nu har projektlederne adgang til de nødvendige data vedr. kunderne i projektleder programmet. | Admin, AL, PL | Ændring |
Fakturaarkiv i højrekliksmenu
I fakturaarkiv for specifik sag/delsag, somåbnes gennem højrekliksmenu i fx. honorardisponering og planlægning er der tilføjet kolonne med betalingsnotat. | Admin, AL, DIR, PL | Ændring |
Fakturaforslag
Der er tilføjet tabel med betaler info og gult highlight, hvis der er sat en anden faktura email på delsagskortet. Her vil f.eks. projektlederen der skal danne fakturaforslag kunne se hvilke kontaktinformationer, der vil blive brugt, når der dannes en faktura. Tabellen står under listen der viser fakturaforslag på delsagen. | Admin, PL | Ændring |
Aftalestatistik:
Hvem og Hvornår er tilføjet til aftalestatistik så man i aftalestatistikken kan sortere og filtrere på initialerne for hvem der har registreret eller ændret i aftalelinjerne og se hvilke ændringer der er sket hvornår. | Admin | Nyhed |
Fakturaforslag:
For at undgå at timer på fast pris delsager bliver afskrevet ved en fejl, fordi det forveksles med funktionen til at godkende timerne til fakturering, er knappen for timer ikke længere fremhævet med gul baggrundsfarve, når det er en fast pris delsag. Der kommer også en advarsel hvis bruger forsøger at afskrive timer. Man vil stadig kunne finde delsager hvor der er registreret timer siden der sidst blev faktureret på delsagen ved at filtrere på markeringen Faktureringsgundlag i listen og i kolonnen: Fast pris ikke afdækket kan beløbet svarende til de timer der er registreret siden sidste rate fakturering ses. | Admin, PL | Ændring |
Honorardisponering gemte visninger:
Honorardisponering har fået et nyt menupunkt til Visninger. Menuen over listen, der hedder ”Vis” giver nu mulighed for at vælge ”Kolonner” – det giver adgang til den tidligere Vis menu, hvor kolonner vælges til og fra i forhold til om de ønskes vist i Honorardisponering. Det andet menupunkt ”Visninger” er nyt og det giver mulighed for at gemme og hente forskellige opsætninger af Honorardisponering.
Det der kan gemmes som en visning er valg af kolonner der er vist, filtreringsvalg, sorteringen, om summeringen i bunden af oversigten er vist eller ej og hvordan beløb vises, altså om beløb vises i hele tusinder eller som det præcise beløb.
Visninger oprettes med et navn/beskrivelse og der er mulighed for at angive en visning som standard, så den vil være den foretrukne indgangsvisning. Visninger oprettes med en ejer, som er den der har oprettet visningen, og det er kun ejeren der kan ændre opsætningen. Visninger kan nemlig deles mellem brugere. Det betyder at I kan vælge en Visning som anbefalet til projektlederne, en til sagsadministratorerne, teamlederne eller afdelingslederne og økonomiafdelingen kan have sin foretrukne visningsindstilling.
Listen med visninger vil altid være filtreret til brugerens egne visninger. Ved at ophæve filtreringen på Ejer får man adgang til andre Ejers visninger.
Formålet med at introducere Visninger er at kunne have forskellige favorit indstillinger, som det er nemt at skifte imellem uden at skulle filtrere og sortere og huske hver gang, hvordan var det nu opsætningen skulle være. Behovet for at kunne gemme visninger er især blevet aktuelt i forbindelse med at Honorardisponering bruges fx af en projectcontroller til at gennemgå delsagerne med projektlederne eller CFO’en bruger at eksportere Honoradisponering til brug i månedsrapporteringen, hvor det er bestemte kolonner der skal med hver gang og et andet sæt kolonner er relevant i det daglige arbejde. Den fleksibilitet er giver Visninger nu mulighed for. | AL, DIR, PL | Nyhed |
Honorardisponering eksport til excel:
Når man eksporterer fra Honorardisponering, bliver udråbstegnet ('!') i advarselskolonnerne nu eksporteret indeholdende det beløb, der giver anledning til udråbstegnet. Det kan fx være det beløb som ”Afsat til underrådgiver” er overskredet med eller det beløb ”Honorar tilbage til eget arbejde” er overskredet med. Kolonnerne eksporteres nu også med overskrifter svarende til det som advarslen/udråbstegnet handler om. | AL, DIR, PL | Ændring |
Honorardisponering to nye kolonner:
I Honorardisponering er der kommet to nye kolonner: F% og Faktureringsdifference.
F% viser færdiggørelsesprocenten for delsagen beregnet som forholdet mellem den forbrugte kostpris og den totale kostpris for timeforbruget på delsagen. F% vil således angive den forbrugte timekostpris’ procentuelle andel af delsagens samlede kostpris, som består af forbrugte timers kostpris plus planlagte timers kostpris.
Faktureringsdifference er beregnet som forskellen mellem salgsprisværdien af timerne, der er registreret på delsagen og det fakturerede beløb hvad angår eget honorar. Hvis faktureringsdifferencen er et negativt beløb, så er vi forud med at fakturere kunden, hvis beløbet er positivt, så er vi bagud.
Både F% og Faktureringsdifference findes allerede i rapporten ”Forventede SF”, hvor overskrifterne i rapporten er henholdsvis F% og Diff. Beregningen bag og tallene vil være de samme i kolonnerne i Honorardisponering og i rapporten.
Ved at have kolonnerne F% og Faktureringsdifference direkte i Honorardisponering er det muligt at filtrere og sortere og dermed bruge tallene i forbindelse med opfølgning på delsagernes økonomi og stade. Det er herved også blevet muligt at få tallene fra de nye kolonner med, når oversigten eksporteres fx til Excel. | AL, DIR, PL | Nyhed |
Fakturering:
Forbedret sporing af fejl i forbindelse med dannelse af Pdf bilag af faktura og øvrige bilag til fakturaen. I Fakturaarkiv>Kopi/bilag er der tilføjet markører ved siden af faktura og de forskellige bilagstyper med nedenstående farvekoder:
• Grøn - der er oprettet en PDF fil
• Gul - der er ikke oprettet en PDF fil
• Rød – mappen hvor PDF filerne skal gemmes kan ikke findes
• Sort - mappen findes, men brugeren har ikke skriverettigheder
• Blå - der er oprettet en PDF, men den er på 0 kb - så noget gik galt under oprettelsen. | Admin, PL | Ændring |