Hvordan skaber man en stærk forretning som kreativ virksomhed?

DANSKE ARK: “Danske arkitekter er verdensberømte for smuk og funktionel arkitektur. Men branchen har længe været for lidt opmærksom på at lave forretning på det gode ry.”

Dette forår bragte Politiken en artikel med overskriften “Arkitekter skal tænke business og fremtid“, som omhandler danske arkitektfirmaers behov for at blive bedre til at tjene penge for at klare sig på markedet. Denne problematik gælder særligt de små og mellemstore firmaer, der har lidt under de svære kår, den økonomiske krise har bragt mange i.

Flere arkitektfirmaer er blevet bevidste om dette og er begyndt at stramme organisationen, effektivere og professionalisere det kreative virke. Årstiderne Arkitekter der er en af Danmarks største arkitektvirksomheder og kunder hos AutoPilot, har bl.a. udtalt sig i forbindelse med artiklen og fortæller, at de ønsker at være en kreativ virksomhed baseret på viden, hvorfor de er begyndt at tænke i løbende dokumentation i forbindelse med deres projekter.

Ifølge arkitektvirksomhedernes brancheorganisation DANSKE ARK, er der ikke længere råd til kun at fokusere på det faglige og det kreative område. Der skal tænkes i businessplaner, og være kontrol over økonomien, som direktøren for DANSKE ARK, Lene Espersen, fortæller:

“Danske arkitekter er verdensberømte for smuk og funktionel arkitektur. Men branchen har længe været for lidt opmærksom på at lave forretning på det gode ry. Nu ser vi en øget specialisering hos de store og mellemstore virksomheder. Arkitekter skal foruden at være kunstnere i dag også styre en virksomhed og have fokus på forretningsdelen.”

Artiklen indeholder også en oversigt over den økonomiske udvikling for en række arkitektfirmaer i årene 2012 og 2013, som bl.a. viser positive fremskridt hos Henning Larsen Architects A/S, der også har valgt at benytte AutoPilot, som et led i at skabe økonomisk overblik i virksomheden.

Ifølge DANSKE ARK er bæredygtighed ift. materialer og økonomi et andet vigtigt element i at opbygge en stærk forretning som arkitektvirksomhed. Det globale, øgede fokus på klimaforandringer, ressourcemangel og lignende har skabt en anden efterspørgsel, som er vigtig at have for øje, som en del af en stærk forretningsplan.

Kilde: artikel

Spørgsmål eller kommentarer til denne side? Læg en besked herunder...