Randers Arkitekten er Gazellevirksomhed for 4. år i streg, og det er der en god grund til. Vi har derfor taget en snak med Brian Andersen, stifter og ejer af Randers Arkitekten, om hvordan de arbejder – og hvordan man skaber sund forretning i arkitektbranchen.
Der er flere grunde til, at vi i AutoPilot godt kan lide Randers Arkitektens historie. Ét er, at Randers Arkitekten klarer sig rigtig godt. De laver nogle spændende projekter, skaber nye jobs i tegnestuen og arbejder stadigt hen imod at drive sund forretning. Noget andet er deres villighed til at omstille deres forretning, arbejde konstruktivt med egne planlægningsprocesser og ændre struktur, når det er nødvendigt:
“Da vi startede ud, havde vi egentlig al vores økonomi, timeregistrering og sagsstyring i et regneark. Det er måske okay på en meget lille tegnestue, men jeg blev også hurtigt gjort opmærksom på, at det vil give rod i økonomien i takt med at vi voksede. Der er simpelthen for meget arbejde, der går til spilde, hvis ikke man planlægger og strukturerer de administrative dele af projektarbejdet”.
Undervejs falder snakken med Brian på, hvordan det faktisk tit er “de små ting” i forretningen, der ofte bliver en barriere for at drive sund forretning – og som får stor effekt på bundlinjen:
“Man kan være nok så dygtig fagligt og arbejde med de fedeste projekter. Men hvis ikke man har 100 procent styr på sine timer, på sine tal, sin økonomi og på sagsplanlægningen – så er det næsten umuligt at få faktureret tilsvarende det, man har arbejdet. Og det er bare svært at få øje på de problemer, hvis ikke man har en plan, man potentielt kan afvige fra. Hvordan skulle man så kunne holde styr på, om man holder økonomien på rette kurs på sine projekter?”
Denne realisering blev en skillevej for Brians virke som selvstændig. Det var blevet tid til at systematisere nogle processer internt, hvis forretningen skulle operere på det ønskede niveau:
“Nu hvor jeg så stod som selvstændig, kunne jeg se nødvendigheden af faste processer og god planlægning på en anden måde – og det stod mig helt klart, at vi var nødt til at omlægge vores måde at drive forretning på. Jeg havde brugt AutoPilot på min tidligere arbejdsplads, så jeg kendte allerede til programmet. Nu var det blevet tid til at implementere programmet og de redskaber, det stiller til rådighed”.
Undervejs vores snak kommer vi ind på vigtigheden af tal og data fra tidligere projekter. Det har givet Randers Arkitekten samlet indblik i de områder, hvor de arbejder allerbedst:
“AutoPilot har givet os en rigtig god forretningsforståelse. Nu vi har en database, der giver os indblik i vores arbejde over de sidste par år – og dermed kan vi også se, hvor det går godt. Hvilke forretningsområder har vi succes med, og hvilke områder skal vi måske sætte på pause? Det giver os et indblik i, hvor vi skal rette vores opmærksomhed henad rent forretningsmæssigt”