Her finder du løsninger på enkeltstående fejl, samt vejledninger indenfor opsætning og betjening af AutoPilot.

Hosted AutoPilot

Hvis din genvej til AutoPilot ikke fungerer, måske fordi der er indtastet forkert bruger eller kode, som ikke er slippe af med – så kan det ofte løses ved at fjerne genvejen og etablere den igen.

Fjern den ved at gå i Kontrolpanel > Remoteapp og skrivebordsforbindelser.

Hvis genvejen er oprettet korrekt, vil du se et billede som dette:

Klik på “Fjern” i nederste højre hjørne.

OBS: Eventuelle genveje kopieret til skrivebordet eller fastgjort til proceslinjen skal også slettes.

Nu er genvejen fjernet og du kan oprette en frisk genvej ved at følge vejledningen her.

Worst case: Har Windows ikke helt fjernet de gamle login-info kan det gøres med håndkraft:

Gå i Kontrolpanel > Styring af legitimationsoplysninger > Windows legitimationsoplysninger.

Fjern alle forekomster af “saas.autopilot.dk”, “TERMSRV/RDS-BROKER-GW.CLOUD.LOCAL” og “AutoPilot”:

Administrationen udsteder/spærrer logins i Basis > Organisation > Medarbejdere > Adgangsstyring.

Markér en medarbejder og tryk på Adgangsstyring, for at se adgangsstyringen for medarbejderen. Er statuspæren grøn, har medarbejderen allerede adgang til hosten. Du kan sende et nyt kodeord eller fjerne adgang ved at trykke på knapperne.

Er pæren rød, har medarbejderen ikke adgang til hosten endnu. Begrundelsen vil ofte være beskrevet under pæren. Du kan oprette adgang ved at trykke på “Opret adgang” knappen.

 

Når adgangen er oprettet eller koden er ændret, vil medarbejderen modtage e-mail med brugernavn og kodeord til deres AutoPilot. Således kan medarbejderen logge ind på AutoPilot igennem RemoteApp.

 

Denne guide gennemgår de nødvendige trin for at oprette en genvej til AutoPilot.

For at gennemføre guiden skal du bruge en windows-maskine samt den bruger/kode du modtog da du første gang fik udstedt adgang af din virksomheds AutoPilot-administrator. Har du ikke koden kan den gensendes af din administrator, via knappen i Basis > Organisation > Medarbejdere > Adgangsstyring. Se også vejledning i at udstede logins

 

Klik Windowsknappen og begynd at skrive “RemoteA” > vælg RemoteApp.

 

Klik i venstre side på “Åbn RemoteApp og skriveborde”. Når billedet åbner, skal du angive følgende connection URL:

https://saas.autopilot.dk/rdweb/feed/webfeed.aspx

 

 

Fortsæt og accepter evt. forbindelsesspørgsmål.

 

 

Fortsæt.

 

 

I billedet “Angiv dine legitimationsoplysninger” indtastes bruger og kode fra den email du har modtaget:

Username: CLOUD\[dit brugernavn]

Password: [din kode]

Husk! Flueben i “Husk mine legitimationsoplysninger” og klik OK.

 

 

 

Afslut oprettelsen.

 

Du kan nu gå i Windows > skriv “auto” > AutoPilot-ikonet vises i toppen.

Genvejen kan pinnes til startmenuen eller venstreklik, hold og træk ud på skrivebordet.

Nu kan du tilgå programmet uden at skulle igennem logonproceduren igen.

 

 

 

 

Installer Remote Desktop

Åbn Appstore. Find og installer nyeste version af Microsoft Remote Desktop. Hav kode til dit Apple ID parat når programmet skal installeres. Vælg “Keep in dock”.

Konfigurer Remote Desktop

Start Remote Desktop

 

 

Klik + og Add Workspace

 

 

Indsæt denne URL i øverste felt: https://saas.autopilot.dk/rdweb/feed/webfeed.aspx

Ud for User account: Vælg Add User Account

Tryk Add, nederst til højre.

 

Udfyld med det brugernavn og kodeord du har modtaget på email:

 

User name: CLOUD\[dit brugernavn]

Password: [din kode]

 

 

Tryk Add.

 

 

Tryk Add.

 

 

Nu kan du starte AutoPilot ved at dobbeltklikke under Work Resources > AutoPilot

 

 

Continue

 

Nu har du oprettet en genvej til din AutoPilot. 

 

 

Om filer

AutoPilot producerer forskellige filer – pdf-bilag, linkfiler til finans, flettefiler med mere. For at bruge dem skal du kopiere dem fra den hostede løsning til din lokale maskine.

Din Mac tillader kun at filer kopieres fra den hostede folder, til fx. din Macs home-folder (“home on Korsgaards-Mini” herunder).

Når der eksporteres filer i AutoPilot, så skal disse gemmes ned i den folder.

Hvis din Macs home-folder ikke er synlig i oversigten, eller du ønsker at ændre det til en anden placering, skal du gå i Microsoft Remote Desktop > Preferences:

Hvordan ændrer jeg sprog?

Serveren gætter som udgangspunkt på hvilket sprog dit styresystem taler. Dette gæt er ikke altid helt korrekt. For at ændre sprog vælges Indstil (på engelsk: Set) i programlinjen. I billedet vælges det ønskede sprog ud for “Formater”.

Når AutoPilot genererer filer, såsom sagslister eller eksporterede regneark, ender de altid enten i en fælles firmamappe, eller i den enkelte brugers Dokument-folder. Filerne ligger altså på den hostede server. For at bruge dem lokalt eller redigere dem, skal du kopiere dem fra den hostede løsning til din lokale maskine. Kopier filen på hosten, og sæt den ind på dit skrivebord på lokalmaskinen.

 

Tilgå filer fra Paletten

Firmamappen, som hele firmaet har adgang til, ved at klikke Filer > Firmamappe (genvej Alt + C)

eller

Din personlige mappe ved at klikke Filer > Min mappe (genvej Alt + P).

 

Når AutoPilot genererer filer, ender de her

FolderIndhold
CompanyFolderHer gemmes filer som alle i firmaet kan have brug for
ExportsIndeholder PDF-fakturaer og bilag fra AutoPilot
ImportsIndeholder købsfakturaer
SignaturesIndeholder email-signaturer
TransfersLinkfiler til medarbejdere, fravær, løn, kreditorer, debitorer, sagsstruktur, kreditorer og kreditorposteringer

 

Alle andre filer ender i brugerens egen Dokument-mappe, på serveren.

 

Firmaspecifikke mapper

Vi kan ændre pegningen fra at bruge Firmamappen på serveren, til at pege på et lokalt netværksdrev på jeres egen server. Således ender alle firmarelaterede filer lokalt hos jer, istedet for i skyen. Kontakt hotline for hjælp med at ændre opsætningen.

Hvordan ændrer jeg sprog?

Serveren gætter som udgangspunkt på hvilket sprog dit styresystem taler. Dette gæt er ikke altid helt korrekt.

For at ændre sprog vælges Indstil (på engelsk: Set) i programlinjen.

I billedet vælges det ønskede sprog ud for “Formater” samt andre kulturspecifikke indstillinger.

Hvis du har hastighedsproblemer med den hostede version af AutoPilot, og du bruger en high-end/gaming mus, kan du risikere at det går langsomt. AutoPilot vil være sløv/uresponsiv at betjene. Der går flere sekunder fra man klikker eller indtaster noget, til det slår igennem i programmet. Når et vindue trækkes over skærmen, sker det i ryk og ikke glidende.

 

Årsag
Vi bruger den fjernskrivebordskomponent som Microsoft distribuerer, til at oprette forbindelse til AutoPilot i skyen. Desværre er der en bug i nævnte komponent, som gør at den håndterer visse high-end mus meget dårligt.

High-end og gaming-mus sender nemlig massive input som serveren skal bruge ressourcer på at behandle. Dét går ud over performance.

 

Tjek om din mus kan give problemer
Besøg mouse rate checkeren, klik Start og bevæg din mus lidt rundt. Se hvor mange Hz musen højst yder. En almindelig mus vil ligge omkring 100-150Hz. Hvis din mus ligger over 250Hz, vil det påvirke performance.

 

Fix
Vi vil naturligvis gerne afhjælpe problemet, men er udfordret af at det ligger på klientmaskiner i jeres lokale miljø. Der er heldigvis en ret simple løsning:

1. Brug en mus af lavere kvalitet

eller

2. Indstil din mus’ settings, så polling rate eller Hz eller report rate står til 125. Hvor og hvordan det gøres afhænger af din mus og dens software, men vi har samlet nogle eksempler herunder på de mest almindelige mærker:

 

Razr
Logitech
Connexion
Steelseries

 

 

Den hostede AutoPilot leveres via Microsofts RemoteApp-produkt. Desværre er der flere lokale sikkerhedsindstillinger hos slutbrugeren der kan forhindre afviklingen.

Når brugeren har fulgt vejledningen til at oprette en genvej, kan det ske at den gemte bruger/kode ikke huskes efter en genstart, selvom man har sat flueben i boksen “Husk mine legitimationsoplysninger”. Problemet kan have to årsager.

 

Løsning #1

Har du en Windows 11 PC, har en Windows opdatering måske medført en stramning af sikkerhed.

En typisk indikation vil være nedenstående, hvor du advares, om at “Windows Defender Credential Guard” ikke tillader, at du gemmer loginoplysninger (se nedenstående).

I nogle tilfælde er løsningen blot nedenstående.

  1. Åbn Windows start-menuen og gå til Manage Windows Credentials / Administrér Windows-legitimationsoplysninger
  2. Tryk på  “Add a generic credential” / “Tilføj generiske legitimationsoplysninger”
  3. Indtast nedenstående i vinduet, der kommer frem:
    Internet or network address: TERMSRV/RDS-BROKER-GW.CLOUD.LOCAL
    Username: dit brugernavn til AutoPilot Hosted
    Password: dit kodeord til AutoPilot Hosted

Løser det ikke umiddelbart problemet, så kan det være nødvendigt først at fjerne RemoteApp forbindelsen plus samtlige AutoPilot relateret loginoplysninger i Windows Credential Manager, som beskrevet i nedenstående vejledning. Herefter følges Løsning #3 igen.

 

Løsning #2

OBS:
Følgende ændringer kan potentielt åbne for uforudsete sikkerhedshuller, hvorfor vi ikke anbefaler, at de foretages uden grundig undersøgelse. Ændringerne foretages altså på eget ansvar.

Netværket er underlagt en domain controller, hvor group policies ikke tillader at brugerne gemmer legitimationsoplysninger.

Tilføj disse domain policy settings:

Alle “enabled” linjer får værdien TERMSRV/*

Husk at gennemføre opdateringen med en genstart eller gpupdate /force

Du kan få adgang til en masse funktionalitet i browserudgaven af AutoPilot. Om du bruger AutoPilot i browser, Windows eller app spiller ingen rolle. De fungerer sideløbende.

 

For få adgang, for eksempel til ugeseddelen, på app eller i browseren, skal de have et login. Dette login er ikke det samme som udstedes til den hostede version af AutoPilot. Weblogin består nemlig af brugerens emailadresse og en selvvalgt kode.

 

Weblogins udstedes i Basis > Organisation > Medarbejdere. Åbn medarbejderen:

 

  1. Tjek at medarbejderens emailadresse er korrekt, i Firmakontaktinfo > Firma Email
  2. Sæt flueben i AutoPilot Community > Webadgang
  3. Gem og luk medarbejderkortet
  4. Klik “Synkroniser web for xxx” øverst (email med instruks fremsendes til medarbejderen)

 

Brug dette weblogin i browseren på login.autopilot.dk eller indtast det i appen som du kan hente til iPhone eller Android.

 

For mere om brug af webtimeseddel og app, se kvikguiden.

 

Får du nedenstående fejl på AutoPilot genvejen, som er kopieret til dit skrivebord eller fastgjort til proceslinjen?

Fejlen opstår, fordi du været nødsaget til at slette og genoprette forbindelsen til AutoPilot hosten.

Den genvej der oprettes, når der oprettes en forbindelse til AutoPilot hosten er unik for den specifikke forbindelse.
Hvis forbindelsen slettes, så vil genvejen blive ugyldig.

Løsningen:

Slet den gamle genvej på skrivebordet og/eller frigør genvejen fra proceslinjen:

 

Herefter kan du trække en ny genvej.

Du kan dog også søge AutoPilot direkte frem i Windows Start-menuen – denne bør altid virke:

Jeg kan ikke printe direkte i AutoPilot (hosted)

Langt de fleste printere vil fungere direkte fra Hosten.

Som når man fx. ønsker at printe Forbrugsstatistikken eller en faktura.

Oplever man problemer med at printe, kan det måske løses ved at indstille standard printeren for windows.

I andre tilfælde vil det være nødvendigt med en lille workaround.

 

 

Indstilling af standard printer

 

Gå ind i Windows indstillinger på din egen PC

– tryk windows-tast+i –> skriv “Printere”

 

Herunder skal du fjerne flueben i “Lad Windows styre min standardprinter”

 

Når det er gjort vælger du den rigtige printer og trykker “Administrer”:

Her vælger du så “Benyt som standard.”

 

 

Prøv så at lukke AutoPilot ned (via logoff knappen på Pallete) og starte det op igen.

Med lidt held hjælper det, så du kan komme videre.

 

 

Min printer virker stadig ikke

Hvis du stadig ikke kan printe efter at have indstillet din printer som standard printer,

så er det muligt, at netop din printer ikke er understøttet i AutoPilot via Microsofts standard printerdrivere.

Dette kan være tilfældet, hvis du har en printer af mærket Triumph-Adler eller Kyocera.

 

Her er det desværre ikke muligt at printe direkte i AutoPilot.

 

I disse tilfælde er du nødsaget til at eksportere den givne fil og gemme den under C:\Documents.

Herefter kan du via din Pallete > Filer > Min Mappe kopiere den pågældende fil ned på fx. dit skrivebord, hvorfra du så har mulighed for at printe

 

Filer på AutoPilot hosted er beskrevet yderligere her:

https://autopilot.dk/faqs/hvordan-finder-jeg-de-filer-autopilot-laver/

Vejledninger

Hvordan udpeger jeg hvor database og programfiler ligger?

ApSystem.mdb er den pegepind programmet bruger til at finde lokationen på programfiler og database. Denne pegepind SKAL befinde sig i AutoPilot-mappen, sammen med programfilerne.

For at redigere i filen: kør ApSystemInit.exe fra AutoPilot-mappen på jeres filshare (kræver at AutoPilots klientsoftware er installeret).

Tjek at felterne er korrekt udfyldt. Hvis ikke de er, klik “Tillad redigering” og udfyld dem således:

Kolonne Skal indeholde
ID Er autogenereret og kan ikke udfyldes. Tallet kan bruges som parameter på en genvej til Pallete.exe. Således kan man referere til forskellige databaser, med forskellige genveje.
Access fil For kunder med en access-database. Udfyldes med en absolut sti eller en UNC-sti. Eksempelvis:

    • K:\Autopilot\Database\HansenConsult.mdb
    • 192.168.25.10\AutoPilot\Database\HansenConsult.mdb
    • server2\filer\AutoPilot\Database\HansenConsult.mdb
Sti til rapportfiler Skal udfyldes, med sti til rapportfilerne, oftest roden af AutoPilot-mappen. Eksempelvis:

    • K:\Autopilot
    • 192.168.25.10\AutoPilot
    • server2\filer\AutoPilot
1/101 Skal udfyldes, med 1 for Access-databaser eller 101 for SQL-databaser.
SQL server navn For kunder med en SQL-database. Udfyldes med navn og eventuel instans på SQL-serveren. Eksempelvis: HansenServer\SQLexpress2008
SQL database navn For kunder med en SQL-database. Udfyldes med SQL-databasens navn. Eksempelvis: Hansen
Programversion Skal udfyldes, med tallet 7. NB: Visse ældre kunder kan ikke skrive til dette felt. Programmet kører uden denne værdi, men kontakt AutoPilot for at få tilpasset jeres apsystem.mdb.
Hvad skal der til på serveren for at afvikle AutoPilot?

Understøttede serverversioner: Windows server 2003 SBS og nyere (både 32 og 64bit).

Minimum hardwarekrav

Serveren skal have en kraftig CPU, jo hurtigere disk jo bedre (min. 7200 rpm IDE, men gerne SAS eller solid state), samt mindst 8 GB ram. Heraf bør 2GB RAM være reserveret til SQL-serveren.

AutoPilots programfiler (ca. 100MB installeret) placeres på jeres filserver.

AutoPilot programmet (ca. 15 MB installeret) afvikles af den enkelte medarbejders PC, der skal have mindst 2GB RAM samt Windows XP eller nyere.

VPN

Generelt er det ikke tilrådeligt at afvikle programmet direkte over en VPN. Uanset linjehastighed vil der være så meget network latency at applikationen opfører sig sløvt. Vi anbefaler en terminalserver eller RemoteApp i stedet.

Terminalserver

Eventuel afvikling af AutoPilot over internettet skal foregå på en Microsoft Terminal Server. Terminal-serveren skal have en kraftig CPU, 512 MB RAM pr samtidig bruger, samt MS Terminal Server licens til et passende antal brugere.

Opsætning

På serveren består AutoPilot af en samlet programpakke, samt en database, som brugerne alle tilgår fra deres klienter på netværket.

 

1) Opret en AutoPilot-mappe på serveren, som alle brugerne kan tilgå, og placer følgende i den:

  • Nyeste programpakke, opdateringsprogrammet apupdate og Load.mdb. Filerne kan hentes af kunder med vedligeholdelsesabonnement, kontakt hotline for login-info, eller se opdateringsmeddelelsen der er sendt ud på mail. Hent filer.
  • Apsystem.mdb (den udleverer AutoPilot ApS i forbindelse med opstarten)
  • Fakturalayout (det udleverer AutoPilot ApS i forbindelse med opstarten)

 

2) De daglige brugere skal som minimum have følgende rettigheder på AutoPilot-mappen:n

  • Gennemgang af mappe/kørsel af fil
  • Visning af mappeindhold/Læsning af data

Når ovenstående er gjort skal du klargøre klienterne ved at installere klientsoftware.

 

3) I AutoPilot-mappen: Kør Apsysteminit.exe på en maskine med klientsoftwaret installeret, og udfyld felterne (se artikel om Apsystem).

Databaser

AutoPilot kører enten på en Access-backend eller en SQL.

Kunder der bruger Access, skal placere databasen hvor den er tilgængelig for brugerne. Vi anbefaler undermappen “Database” i AutoPilot-mappen.

Kunder der bruger SQL, skal sørge for at databasen ligger på en kørende SQL-server, som brugerne kan tilgå. Se desuden artikel om konfigurering af SQL.

NB: Det er essentielt at I selv tager backup af databasen, uanset type!

Hvad består AutoPilot af?

    • Klientsoftware (komponenter der lader dig afvikle programmerne, som skal installeres på alle klientmaskiner)
    • Programpakken (en fælles samling exe-filer, rapportfiler etc., som ændres når man opdaterer programmet)
    • Databasen (Access eller SQL, som tilpasses efter nyeste specifikationer ved opdatering af programmet)

Der er intet til hinder for at klientsoftware, programfiler og database alle er placeret på én og samme maskine… men langt de fleste foretrækker at have programfilerne + databasen på et fælles netværksdrev, som så bliver tilgået fra klientmaskinerne.faq_client server database

Jeg har fået ny server/nyt filshare/ny SQL-server og har brug for at flytte AutoPilot.

1. Flyt programmet på filserveren

Tag AutoPilot-mappen på filserveren og flyt derhen hvor du vil have den.

Åbn apsysteminit.exe, tryk Tillad redigering. (ved fejl om manglende komponenter; installer klientsoftware fra AutoPilot-mappen > Package > Setup. Sig Ja til at beholde nyere filer.)

Stien i “Sti til rapportfiler” ændres så det passer med den nye lokation.

Genvejene ude på klientmaskinerne (til palette.exe, config.exe og maintenance.exe) opdateres med den nye lokation.

2. Flyt SQL-databasen til ny SQL-server

På den gamle server: Tag en backup af databasen og sæt den kørende database OFFLINE så der ikke af vanvare registreres i den. Se eventuelt artikel om backup af databasen.

Tjek at den nye server opfylder følgende krav:

    • SQL skal køre mixed mode eller SQL-server authentication
    • Klienter skal have ret til at tilgå SQL-server og filshare
    • Remote connections skal være slået til på SQL-server
    • TCP/IP skal være slået til på SQL-serverens instans
    • SQL-server og SQL-browser skal køre
    • Firewall skal tillade SQL-traffik til netværket

På den nye SQL-server:

    • På serveren > Security > Login: Opret et login ved navn AutoPilot, uden prik i “Enforce password policy”. NB: Koden er ikke offentlig, men udleveres ved henvendelse til hotline, eller i den udsendte opdateringsmeddelelse. Sørg for at have koden inden du påbegynder din konfiguration af SQL Serveren.
    • Lav en ny database med samme navn som den gamle. Restore din gamle backup ind i den, og overskriv den eksisterende (tomme) database
    • I databasen, find Security > Users > AutoPilot. Slet brugeren AutoPilot. Lav en ny bruger ved navn AutoPilot, og sæt flueben i “Membership/Database role membership” ud for db_owner

3. Ændr referencen til ny lokation

Åbn apsysteminit.exe igen, tryk Tillad redigering.

I kolonnerne “SQL server navn” og “SQL database navn” ændres så de passer med den nye lokation. Se artikel om Apsystem for hjælp og eksempler

4. Test

Fjern eller omdøb databasen på den gamle server. Test om genvejene fra klienterne fungerer. Hvis ikke, tjek:

    • At der er kontakt til sql-serveren fra klientmaskinen (installer AutoPilots klientsoftware på serveren, lav genvej til palette og tjek om det kører – hvis det virker på serveren er den gal med forbindelsen fra klientmaskinen til serveren… kontroller firewall, om servicen kører, om remote connections er slået til)
    • At stien til serveren er korrekt sat op (åbn apsysteminit og kig at det stemmer. Husk at stiangivelser bruger \ til stien, IKKE / )
    • At AutoPilot-brugeren ejer databasefilerne (i SQL management studio, se på database > Properties > Files > Owner skal stå til AutoPilot)
    • At du har lavet det rette SQL-serverlogin med rette kode

5. Ændr pegning til webtimeseddel

NB: Kun for kunder der bruger webtimeseddel.

Hvis I bruger webtimeseddel skal pegningen i skyen ændres, så registreringer ikke risikerer at ende i den gamle database. I kan ikke selv ændre denne pegning, så kontakt hotline@autopilot.dk. Vi skal bruge følgende info:

    1. Jeres offentlig IP-adresse eller domænenavn som peger på jeres firewall
    2. Den port I har valgt at NATte ind på SQL-serveren
    3. Navnet på den instans SQL-databasen kører på
    4. Navnet på SQL-databasen

Hvis I er ved at sætte et helt nyt miljø op og ikke har etableret forbindelse gennem firewall og NAT-regler skal punkt 1 i vejledningen udføres.

Backup af AutoPilots database er jeres ansvar, og skal være en del af jeres daglige backup-rutine.

Der er ingen indbygget backup-funktion i AutoPilot, så du skal konfigurere dit backup-program til at inkludere databasen. Der findes mange forskellige applikationer der kan håndtere regelmæssig backup, såsom SQLBackupAndFTP for SQL-kunder, eller SyncBack til backup af Access-kundernes flade mdb-fil. Databaserne er det eneste du skal bekymre dig om. Programfiler, fakturalayouts osv. kan vi tilvejebringe uden problemer.

Du finder information om server- og databasenavn, ved at kigge i apsysteminit.exe i AutoPilot-mappen.

Her gælder naturligvis almindelig god praksis omkring backup – vi anbefaler en fuld backup minimum én gang om dagen.

Du kan have brug for at tage en manuel backup, enten som del af en daglig backup-rutine, eller hvis vores hotline skal bruge en kopi.

Se fremgangsmåden i filmen, eller følg tjeklisten her:

    • Åbn SQL Management Studio på din server
    • Connect med de nødvendige credentials
    • I “Object Explorer” i venstre side, fold “Databases” ud
    • Højreklik på jeres AutoPilot-database > vælg Tasks > Backup
    • Nederst i billedet, klik “Remove” for at fjerne eventuelle gamle backup-sæt
    • Klik “Add”
    • Udfyld destination og filnavn til sidst – for eksempel [Dags_dato_firmanavn.bak], og OK
    • Klik OK og vent mens backuppen læses ud

Du kan nu finde .bak-filen du lige har lavet på den valgte destination. Databasen uploades til vores FTP (se følgende vejledning for at finde ud af hvordan det gøres)

Hvis brugerne ofte skal bestille en backup, kan det være værd at automatisere at jeres backupsoftware dropper en kopi på AutoPilots FTP hver nat. Hotline kan give dig login-detaljerne for jeres FTP-konto, og du kan læse mere om at planlægge sådan en backup her.

Android device

I Chrome:

  1. Tryk på Mere (tre prikker) øverst til højre.
  2. Tryk på Historik og dernæst Ryd browserdata.
  3. Sørg for, at der er et flueben ud for “Cookies og websitedata” og “Cachelagrede billeder og filer”
  4. Tryk på Ryd browserdata
iPhone / iPad
  1. Åbn Indstillinger > Safari
  2. Tryk på Ryd historik og webstedsdata
Google Chrome

Tryk CTRL + SHIFT + DEL

I billedet vælger du Alle browserdata + Cookies + Billeder og filer:

Tryk “Ryd data”.

Mozilla FireFox

Tryk CTRL + SHIFT + DEL

I billedet vælger du Everything + Hele history + Offline website data:

Tryk “Clear now”.

Internet Explorer

Tryk CTRL + SHIFT + DEL

I billedet ændrer du ikke på udvalget:

 

Tryk “Slet”.

Safari

Tryk CTRL + SHIFT + DEL

Tryk “Empty”.

 

AutoPilots klientsoftware indeholder de nødvendige komponenter for at afvikle programmet. Uden denne installation vil programmet ikke køre.

1) Download klientsoftware her, og placer den i AutoPilot-mappen > undermappen Package.

2) Log ind på windows som administrator, og kør msi-filen. Installationen gælder til Windows XP og nyere, i både 32bit og 64bit versioner.

Større virksomheder kan have glæde af at rulle installationen ud via scripts/policies/AD – download dokumentation af MSI-pakken her.

3) AutoPilot køres via en genvej til Pallete.exe (som ligger i AutoPilot-mappen på jeres filshare). Træk en genvej til filen, højreklik og vælg Egenskaber. Ud for “Destination” føjes et sæt initialer og et tal på, således:

Egenskaber på genvej til Palette

Initialer = dine initialer i AutoPilot-databasen. Tal = ID på den linje i apsystem.mdb du refererer til (med mindre I har flere databaser er dette linje 1, og i så fald kan tallet undlades, da programmet selv gætter det).

Du kan bruge en absolut sti, eller en UNC-sti som du lyster. Hvis ikke mapningen af drev er ens overalt i virksomheden, er en UNC-sti at foretrække.

Stier der indeholder mellemrum, fx M:\Programmer og tools\AutoPilot, skal omgives af citations, således: “M:\Programmer og tools\AutoPilot”

NB: denne fremgangsmåde gælder ikke kun for Pallete.exe, men også for Maintenance, Config med flere.

4) De daglige brugere skal som minimum have følgende rettigheder:

    • Gennemgang af mappe/kørsel af fil
    • Visning af mappeindhold/Læsning af data

NB: For at udføre opdatering kræves yderligere rettigheder. Vi anbefaler at dette gøres med en administratorkonto.

Hvorfor er AutoPilot langsom?

Da AutoPilot er et program der kommer rundt i alle hjørner af en IT-infrastruktur, kan der være mange årsager til det – fx serverbelastning, klienterne, netværkets beskaffenhed, antivirus/backup, hardwaretilstand etc.

Anbefalinger til serveren

  • en kraftig CPU
  • en hurtig disk, gerne SAS- eller SSD-diske
  • diske på 10.000 rpm+, helst med en cache på 8MB+
  • mindst 8GB ram

Anbefalinger til klienterne

  • mindst 4GB RAM
  • Windows XP eller nyere (32/64 bit)
  • Trådet netværksforbindelse, frem for WiFi

Anbefalinger til netværket

  • en gigabit-switch
  • nyere highend netværkskort+kabler (pudsigt nok er dette uforholdsmæssigt ofte årsag til udfald, korrumperede data etc.)
  • kablet netværksforbindelse, ikke trådløs

Som udgangspunkt er det meget svært at sige hvad der kan sløve programmets afvikling. Vi anbefaler at jeres IT-ansvarlige ser på det. I den forbindelse er her en hurtig tjekliste over de mest almindelige problemer:

  • AutoPilot er ikke opdateret til seneste version; opdater før du gør noget andet
  • Disken AutoPilot ligger på er ved at være fuld
  • For lidt RAM på serveren (se om sidefilen er for stor)
  • Medarbejdere udenfor huset tilgår databasen via drev mappet over en VPN-forbindelse. Det spærrer databasen mens de bruger den, og skaber en flaskehals der afhænger af hastigheden på medarbejderens internetforbindelse. AutoPilot kommer ikke til at afvikle tilfredsstilende, udelukkende over VPN. Vi anbefaler i stedet en terminalserverforbindelse, så alle de krævende processer holdes på serveren
  • Antivirus scanner AutoPilot-mappen realtime (specielt Symantec bør indstilles med en exception)
  • Netværket er stærkt belastet. Ofte virker den samme server som filserver, mailserver, printserver, ftp-server etc. Tjek i joblisten om der er ledig kapacitet

 

Alt er i orden – hvad kan jeg gøre?

Hvis jeres IT-ansvarlige siger god for det, anbefaler vi følgende udføres i SQL Management Studio:

1. Slå AutoClose fra (vigtig)

Højreklik på AutoPilot-databasen > Properties > Options > Feltet Auto Close: sættes til False. Afslut med OK.

2. Prioriter SQL-serverens ressourcer lidt højere

Højreklik på serveren > Properties > Processors > prik i “Boost SQL Server priority”.

3. Sæt et minimum af ressoucer

Højreklik på serveren > Memory > Minimum server memory > Sæt den til noget passende, for eksempel 2048MB (eller det dobbelte hvis I kører med den fulde version af SQL).

SQL Express eller fuld version?

Ved at skifte fra den gratis Express-version af SQL til den fulde, betalte version kan databaseserveren udnytte mange flere ressourcer end den ellers kan. Det giver et markant løft i performance og kan anbefales for alle der oplever lav responstid og lange ventetider ved store udtræk.

Om det vil være gavnligt for jer kan nemt afprøves da Microsoft tilbyder at den fulde version kører uden licenskode i 180 dage.

Jeres IT-mand skal blot installere den fulde version og flytte AutoPilots database herover. Vejledning i at flytte databasen findes i punkterne 2+3+4.

 

 

Bliv hostet

Vores cutting edge hostingcenter er klar til at tage imod jer.

Hvis ikke driften i jeres lokale miljø er tilfredsstillende vil vi gerne varetage den for jer.

Måske det er på tide at blive hostet.

 

AutoPilot kan sende emails med fakturaer, rykkere mv. hvis der er indtastet SMTPserver-oplysninger i Config > Faktura. Det kan enten være jeres egen SMTP-server, eller én vi stiller til rådighed. 

Hvis I bruger den SMTP-server som vi tilbyder, er der en risiko for at modtagerens systemer blokerer for modtagelsen, da vi sender mails på vegne af et andet domæne. Det forhindres ved at jeres IT-mand eller webmaster gør to ting. 

 

Tiltag 1: Opret en helt ny SPF-record

Opret en ny record, udfyld med følgende data, og publicer den.

 

Type: TXT

Hostname: kundens-maildomæne.dk

Text: v=spf1 include:sendgrid.net ~all

 

Alternativt: Føj til en eksisterende SPF-record

Hvis der allerede er oprettet en record med værdien “v=spf1” er det fordi man allerede har whitelistet en eller flere mailservere. Så føjer man bare “include:sendgrid.net” til denne record. Med tre godkendte afsendere, kan den fx ende med at se sådan ud: 

 

v=spf1 a mx include:spf.google.com include:spf.protection.outlook.com include:sendgrid.net ~all

 

Bonus info

Find den fulde dokumentation fra SendGrid: https://sendgrid.com/docs/glossary/spf/

 

Test om domænet har en gyldig SPF-record ved at taste det ind her: SPF Query Tool

 

Du skal helst se en melding a la “SPF record passed validation test”. Ellers er den oprettet forkert. 

 

Tiltag 2: Valider dit domæne i SendGrid

SendGrid er den SMTP-server der sender mails fra AutoPilot. Hvis du oplever mails der ender i spam, hjælper det at validere domænet her – det betyder at SendGrid må sende mails med jeres domæne. 

 

Ved henvendelse til hotline@autopilot.dk kan du få en bruger og kode som kan logge ind på sendgrid.com. Eksempelvis:

 

bruger: BBEDK

password: pY7Gko9eF5y

 

Gå til Settings > Sender authentication > Domain authentication > Get started

 

Følg guiden.

 

Enable mail bounce messages

Gå i Settings > Mail settings > Forward bounce messages > “Use the From address of the outgoing email”  > Enable og Save

Hvordan konfigurerer jeg en SQL-server til at afvikle AutoPilot?

AutoPilot kører på kundernes eget driftsmiljø, og er altså ikke noget hotline yder support på.

Følgende skal gøres for at alt fungerer:

    • Installer SQL med standardindstillinger (enten fuld version eller SQL Express), version 2008 R2 eller nyere (se videovejledning)
    • Serveren sættes til at køre Mixed Mode (server properties > Prik i “SQL Server and Windows Authentication mode”)
    • På serveren > Security > Login: Opret et login ved navn AutoPilot, uden prik i “Enforce password policy”. NB: Koden er ikke offentlig, men udleveres ved henvendelse til hotline, eller i den udsendte opdateringsmeddelelse. Sørg for at have koden inden du påbegynder din konfiguration af SQL Serveren.
    • Configuration Manager > SQL Server Network Configuration > Protocols for [Servernavn] > TCP/IP er slået til
    • Firewall på hhv. SQL-serveren og klienterne er åben på den nødvendige port (standard 1433)
    • Opret en ny database (uden mellemrum i navnet)
    • Restore den fremsendte backup-fil ind i databasen (overskriv eksisterende)
    • Opret i databasen > Security > Users, en bruger med Username = AutoPilot, Login name = AutoPilot og Role membership = db_owner. NB: “Role membership” er nem at forveksle med “Owned schemas” – det er IKKE det samme
    • Klienterne skal naturligvis have ret til at tilgå SQL-serveren
    • Genstart serveren

Det er op til kunden selv hvor programfilerne placeres – de behøver ikke ligge på samme server som SQL-serveren, så længe de ligger på et share der kan se og tilgå databasen.

NB: Det er essentielt at I selv tager backup af databasen, uanset type!

AutoPilot’s webtimeseddel er en Cloud-løsning der hostes og vedligeholdes af AutoPilot ApS. Løsningen kan tilgås fra enhver moderne browser, på tablets, smartphone, PC og lignende.

Tekniske krav: 

  • SQL Server 2008 R2 eller nyere
  • Seneste version af AutoPilot
  • Firewall der kan konfigureres til at åbne udvalgte porte
  • Smartphone/tablet med HTML5-kompatibel browser

For at tage webtimeseddel i brug skal der foretages en indledende teknisk opsætning og dernæst en konfiguration af produktet som følger:

1. Teknisk opsætning

Etabler en forbindelse

For at cloud-systemet kan opnå forbindelse til jeres database, skal der oprettes en forbindelse fra vores firewall til jeres. Cloud-løsningen består af 2 faste IP adresser som skal have adgang gennem jeres firewall. Således opnår I en sikkerhed for at det kun er AutoPilot ApS’ systemer, der kan tilgå jeres database.

Vi anbefaler også at I bruger en port som er forskellig fra port 1433 (MSSQL default) i jeres firewall.  I selve firewallen kan man mappe yderporten til port 1433, så ændringer internt på netværket ikke er nødvendig.

Få jeres IT-ansvarlige til at gøre følgende:

  1. Lav en access-regel i firewallen som åbner for 2 IP adr. (23.100.60.115 og 23.100.60.116) på f.eks. port 8490
  2. Lav en NAT-regel som sender trafikken til den korrekte interne IP-adresse og mapper f.eks. port 8490 til port 1433
  3. Kontroller at SQL-serveren er sat til at køre med en fast port (i dette eksempel 1433), frem for en dynamisk
  4. Tillad trafik på de nævnte porte i den lokale software-firewall på SQL-serveren

Kontrol af forbindelse

Når jeres firewall er opsat, skal I sende følgende informationer om jeres setup:

  1. Jeres offentlig IP-adresse eller domænenavn som peger på jeres firewall
  2. Den port I har valgt at NATte ind på SQL-serveren
  3. Navnet på den instans SQL-databasen kører på
  4. Navnet på SQL-databasen

Når vi har adgang udefra modtager I licenskoden og kan fortsætte med punkt 2 herunder.

Sikkerhed

Selve Cloud-løsningen er hostet på Microsoft Azure servere som leverer sikkerhed helt i top. Alle forbindelser til og fra systemet er sikret via en SSL kryptering. Kundedatabasen er således sikret imod at der åbnes for webtimeseddelens 2 offentlige IP adresser.

2. Konfigurering

Gennemgå disse fem trin for de medarbejdere der skal have adgang til webtimeseddelen:

  • Config > Licens > sæt licenskoden ind i AutoPilot Global Unique Name, luk billedet og sig Ja til at gemme ændringer
  • Config > Diverse 2 > “klik Aktiver webadgang”
  • Basis > Organisation > Medarbejdere > Medarbejderkortet > Firmakontaktinfo > udfyld feltet Firmaemail
  • Basis > Organisation > Medarbejdere > Medarbejderkortet > sæt prik i “Webadgang” og vælge det relevante sprog > Gem
  • Basis > Organisation > Medarbejdere > Tryk på “Synkroniser web for xx” (eller for alle medarbejdere, hvis du har ændret flere)

Sidste punkt udløser at der afsendes en registreringsmail til medarbejderen, hvor login bekræftes og kodeord oprettes. Dette login og kode skal medarbejderen fremover bruge, når vedkommende skal tilgå webtimeseddelen.

Hvis I oplever problemer med registreringsprocessen, skal I videresende de mails som I har modtaget fra systemet til hotline@autopilot.dk sammen med en beskrivelse af problemet.

3. Daglig brug

Bed medarbejderne logge på her: http://login.autopilot.dk – den bruger og kode de opretter er den samme der bruges i app’en.

Eller hent kvikguiden der beskriver den daglige brug af dagsseddelen eller ugeseddelen.

SFTP via SSH

Åbn dit FTP-program (her er link til gratis FileZilla, hvis du ikke allerede har et program) Du kan ikke bruge Stifinder, da det ikke understøtter SSH.

Tilgå adressen sftp://ftp.autopilot.dk

Angiv port: 2222

Bruger og kode udleveres af vores hotline.

En patch indeholder kun de filer vi har opdateret siden sidste version. Den kan altså ikke erstatte en fuld opdatering, men bringer jer på omgangshøjde hvis I har opdateret for nyligt.

Sådan lægges patchen ind:

    1. Hent patchen på www.autopilot.dk/download
    2. Sørg for at alle har lukket AutoPilot ned (ellers får man ikke lov til at overskrive)
    3. Placer Patch.zip i AutoPilotmappen ude på serveren og udpak filen her, så de eksisterende filer overskrives

NB: Downloadsiden kræver en kode som hotline tilvejebringer, eller som du kan aflæse nederst i de opdateringsmails vi udsender.

AutoPilot opdateres ved at overskrive de eksisterende programfiler med den nyeste version, hvorefter databasen tilpasses i Maintenance.

 

Tjek disse forudsætninger for at du kan gennemføre en opdatering:

  1. Din bruger har admin-ret
  2. For SQL-kunder: Din bruger har adgang til jeres SQL-server

 

1. Luk AutoPilot

Sørg for at alle AutoPilot-programmer på alle computere er lukket, ellers får man ikke lov til at overskrive programfilerne.

Hvordan ser jeg om filer er åbne på serveren?

På jeres filserver (ikke din klientmaskine) kan du se om der er åbne filer (og lukke forbindelsen til dem) ved at vælge:
Kør > skriv fsmgmt.msc > Enter

Under Open Files, finder du AutoPilot-mappen, så du kan se hvem der har programmet åbent. Fx disse brugere der har paletten åben:

openfiles

Best practise er at bede brugerne lukke deres programmer, så deres arbejde ikke afbrydes. Kan det ikke lade sig gøre: højreklik og afslut deres forbindelse. Så kan AutoPilot-filerne overskrives.

 

2. Tag en SQL backup af AutoPilot databasen

Inden du går i gang med at opdatere AutoPilot, anbefaler vi, at du tager en SQL backup af databasen.

  • OBS: opdaterer du fra version 162 eller ældre, så er dette særligt vigtigt, da der kan være komplikationer ved store spring i versioner

Følg eventuelt denne vejledning, hvis du er i tvivl, om hvordan det gøres.

3. Hent den seneste opdatering

Hent seneste opdatering (Apsystemfiles.exe) fra downloadsiden og gem den i jeres AutoPilot-mappe på serveren (siden er kun tilgængelig for kunder med vedligeholdelsesabonnement – find koden i bunden af den opdateringsmail vi udsender, eller ved at kontakte hotline@autopilot.dk). Hvis der allerede ligger en Apsystemfiles.exe skal den overskrives.

 

4. Start udpakning

Kør Apsystemfiles.exe i AutoPilot-mappen. Den overskriver de nuværende filer. Hvis den fejler her er der sikkert nogen der har palette.exe eller hour.exe åben. Få dem til at lukke programmet og kør filen igen indtil alle filer bliver overskrevet uden fejl.

 

5. Tilpas databasen

Åbn Maintenance, via din genvej. Mangler du en genvej til Maintenance, kan du kopiere din genvej til AutoPilots Palette, højreklikke og vælge Egenskaber, og ud for destination erstatte “Pallete.exe” med “Maintenance.exe”.

Find punktet Database > klik Tilpas database. Acceptér og vent til tilpasningen er gennemført.

Under tilpasning

Får du fejlen “Posterne kan ikke tilføjes eller ændres. Regler til referentiel integritet kræver en relateret post i tabel PersonInitials2” så er løsningen at klikke “Tilpas database” igen. Når tilpasningen er gennemført kan du fortsætte herunder.

Kunder med en Access-database har nu fuldført deres opdatering. Kunder med SQL-databaser fortsætter nedenunder. Se hvilken type database du har i Maintenance > Database.

 

6. Efter opdateringen (kun for SQL-kunder)

Åbn Maintenance via din genvej, på en maskine hvor der er SQL til rådighed – for eksempel den server jeres SQL-server kører på.

a) Under “Ved opdatering” > klik på Integrity. Når denne opdatering er gennemført vises denne kommandoprompt:

b) Under “Ved opdatering” > klik på Counters. Når denne opdatering er gennemført vises en tom kommandoprompt – ellers får du en fejlbesked som du skal sende til hotline.

c) Under “Counters” > kolonnen Timer > Klik “Genberegn”. Når genberegning er udført klik “Kontrol”. Hvis du får beskeden “Tælleværk er OK” skal du ikke gøre mere. Får du ikke beskeden – kontakt hotline.

d) Under “Counters” > kolonnen Budget > Klik “Genberegn”. Når genberegning er udført klik “Kontrol”. Hvis du får beskeden “Tælleværk er OK” skal du ikke gøre mere. Får du ikke beskeden – kontakt hotline.

e) Under “Counters” > kolonnen Fakturaer > Klik “Genberegn”. Når genberegning er udført klik “Kontrol”. Hvis du får beskeden “Tælleværk er OK” skal du ikke gøre mere. Får du ikke beskeden – kontakt hotline.

f) Under “Reparationer” > Klik “Fjern dubleant bemandinger”.

g) Under “Reparationer” > Klik “Kompletter bemanding”.

h) Under “Reparationer” > Klik “Fix af disintegriteter i budgetter”.

Kunder med en SQL-database har nu fuldført deres opdatering. Se hvilken type database du har i Maintenance > Database.

Fejlmeldinger

Eksport af diverse rapporter til pdf udløser: Runtime Error '-2147190908 (80047784)': Failed to export report

Ultimo november 2015 distribuerede Microsoft Windows-opdateringen KB3102429 som for en del forskellige programmer forhindrer eksport til pdf.

Opdateringen er valgfri og ikke-kritisk. Den supporterer angivelse af valuta i Azerbadjans møntfod (mere info her). Hvis ikke det er essentielt for kundens drift har Microsofts BreakFix-afdeling anbefalet os at fjerne denne Windows-opdatering, så AutoPilot kan eksportere til pdf igen.

1. Fjern den problematiske opdatering (KB3102429)

I Kontrolpanel > Programmer > Programmer og funktioner > Installerede opdateringer.

Find opdateringen med løbenummer KB3102429 > højreklik > Fjern

KB3102429-opdatering

Genstart maskinen – der går et par minutter mens Windows Update konfigurerer. Nu er opdateringen fjernet, men kommer ind igen næste gang Windows Update køres.

2. Sørg for opdateringen ikke kommer igen

I Kontrolpanel > Windows Update > Valgfri opdateringer.

KB3102429-valgfrie opdateringer

Find opdateringen med løbenummer KB3102429 > højreklik > Skjul opdatering

KB3102429-skjul opdatering

Nu viser den sig ikke næste gang Windows Update afvikles.

Denne fejl skyldes i få tilfælde at netværkslokationen hvor AutoPilot ligger, ikke er tilgængelig. Langt oftere skyldes den dog en Windows-fejl, som ikke har med AutoPilot at gøre.

Jeres IT-mand kan læse mere om en løsning på SevenForums.

NB: Vi har intet med indholdet på SevenForums at gøre, men ved at løsningen her kan løse problemet.

Denne fejl kan komme, når du laver en større rapport eller udtræk i AutoPilot. Fejlen skyldes en begrænsning på din lokale maskine.

MaxLocksPerFile exceeded

For at afhjælpe den, skal værdien MaxLocksPerFile øges i din lokale registreringsdatabase. Registreringsdatabasen er ikke noget vi anbefaler almindelige brugere at røre ved.

Få jeres IT-ansvarlige til at følge Microsofts anvisning her: https://support.microsoft.com/en-us/kb/815281

Værdien under:

Local_Machine/Software/Microsoft/Jet/3.5/Engines/Jet 3.5

skal øges, fx til 19000.

Kør program giver: Automation Error The specified module could not be found

AutoPilot mangler de nødvendige komponenter for at køre. Geninstaller klientsoftwaret med de tilstrækkelige rettigheder (se artikel om installation)

Kør program giver: AutoPilot blev nægtet adgang til SQL server. Kontakt systemadministrator.

Fejlen opstår oftest på systemer der netop er overgået til SQL, eller er nyligt installerede. Fejlen skyldes oftest:

    • Password er forkert på SQL serveren > Security > Login > AutoPilot. NB: Af sikkerhedsmæssige årsager får du kun koden til loginet udleveret ved henvendelse til hotline@autopilot.dk
    • På SQL-serveren er der ikke valgt “SQL Server and Windows Authentication mode” under Server Properties > Security

Tjek at ApSystem.mdb rent faktisk ligger i den angivne sti.

ApSystem.mdb skal ligge sammen med programfilerne i AutoPilot-mappen på jeres filshare.

Fejl: Disse initialer findes ikke i databasen.

Du prøver at køre genvejen til AutoPilot med nogle forkerte initialer, eller uden initialer, under administratorkontoen.

Se på Egenskaber på den genvej du benytter. Hvis ikke der står nogle initialer efter stien ud for “Destination”, vil programmet bruge dem du er logget ind med.

Se artikel om at installere klientsoftware, punkt 3.

Bad page or file number / Bad file name or number

Denne fejl kan have flere forskellige årsager, afhængigt af hvor den opstår, men fælles for dem alle er at den pågældende bruger forsøger at kontakte en netværkslokation der ikke er tilgængelig for vedkommende.

Under opstart af program

Hvis fejlen opstår under start at programmet:

    • DNS driller… prøv at bruge IP adresse i ApSystemInit.exe i stedet for \\servernavn\share eller mappet drev, eksempelvis 192.168.25.10\AutoPilot
    • Tjek stien i genvejen til programmet – hvis der er mellemrum i stien, skal stien op til parametrene omgives med citationstegn (“)
    • Tjek stien i ApSystemInit.exe – her må IKKE forekomme citationstegn (“)

Under fileksport

Hvis fejlen opstår under en fileksport, tjek:

    • At brugeren har ret til at tilgå netværkslokationen du er ved at gemme til
    • At netværkslokationen findes
    • At filen ikke er i brug eller skrivebeskyttet
Kør program giver: Runtime error 3265: Elementet kan ikke findes

Fejl: Elementet kan ikke findes i den samling, der svarer til det anmodede navn eller ordenstal.

Alternativt: Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name or ordinal

Databasen er ikke tilpasset korrekt. Gør det i Maintenanceprogrammet > Database > Tilpas database

Opdateringsprogrammet kan ikke køre.

Du prøver at køre genvejen til opdateringsprogrammet, men får beskeden:

AutoPilot kan ikke åbne databasen "XXX"

hvor XXX er navnet på jeres database.

Det er næsten altid et spørgsmål om rettigheder – ofte fordi brugeren godt nok er lokaladministrator, men ikke administrator på domænet. Log på med en domæneadmin-konto, og prøv igen.

Lykkes det ikke, anbefaler vi at du foretager en manuel opdatering i stedet (se artikel om manuel opdatering).

NB: Tjek også lige om databasen rent faktisk ligger der. Hvis en kollega eller noget antivirus har fjernet filen, får du samme fejl.

Ved filflet: runtime error 53 - file not found / Run time error 70: Permission denied

Ved dokumentfletning kan AutoPilot ikke få adgang til fletteskabelonen. Fejlen viser sig måske kun for nogle brugere, og kan afhænge af om de selv har oprettet skabelonen, eller en anden har.

Problemet opstår fordi skabelonen ligger på et netværksshare, der ikke er del af en trusted zone.

Kendte løsninger: Bed din IT-ansvarlige om at føje dit lokale intranet til trusted zones, ved at gå til Internet Explorer > Funktioner > Internetindstillinger:

faq internetindstillinger_flet1
faq internetindstillinger_flet2
faq internetindstillinger_flet3

Kør program giver: Fejl ved åbning af AutoPilot databasen
    • For SQL-brugere: SQL Serveren er i Windows Authentication mode i stedet for Mixed Mode (SQL Server and Windows Authentication mode) (artikel om opsætning af SQL)
    • For SQL-brugere: TCP/IP er ikke slået til på pågældende serverinstans
    • Hvis du lige har flyttet til ny SQL-server: Det kan tænkes servernavnet ikke bliver resolvet rigtigt af din DNS. Prøv i SQL Configuration Manager > SQL Server Services > at starte den service der hedder “SQL Server Browser”.
    • Firewall på hhv. SQL-serveren og klienterne er åben for kommunikation på den angivne port
APUpdate giver: Firmaangivelse mangler.

Fejlen kommer når man kører APUpdate.exe direkte fra AutoPilot-mappen og ikke via Maintenance.

For at starte opdateringsprogrammet skal du gå i Maintenance > Programopdatering.

Forkert udfyldt apsystem.mdb giver fejlen: Fejl ved åbning af database.

AutoPilot kan ikke læse stien på programfiler/database, fra filen ApSystem.mdb i AutoPilot-mappen. Den er sikkert utilgængelig eller forkert udfyldt. Se artikel om Apsystem.

For SQL-brugere: Hvis alt er udfyldt korrekt, skal du tjekke om der er hul igennem din firewall til SQL-databasen. Hvis du for eksempel kan afvikle AutoPilot på den server der hoster SQL-databasen, men ikke fra klientmaskinerne, tyder det på problemer med fremkommeligheden over netværket.

Programmet kan ikke åbne ApSystem.mdb der peger på databasen. Kendte årsager:

    • Du prøver at afvikle ApUpdate.exe der hvor du har downloadet den til, i stedet for at lægge den i AutoPilot-mappen og afvikle den igennem Maintenance (se artikel om at opdatere)
    • Rettighedsproblem på serveren – brugeren kan ikke tilgå filen (kontakt din IT-mand)
Grafikker mangler fx i planlægning, honorardisponering og forbrugsstatistik.

Klientmaskinen mangler en komponent som er del af klientsoftwaret, men som ikke er blevet korrekt installeret. Hent komponenten manuelt og læg den ind på de(n) berørte maskine(r).

Download sscsdk80.dll fra downloadsiden og kopier den til den rette lokation. Henholdsvist:

    • For Windows 32bit: C:\Windows\system32
    • For Windows 64bit: C:\Windows\SysWOW64

Hvis jeres sikkerhedspolitikker ikke lader dig hente filen, kan du måske hente den zippede udgave af filen som skal pakkes ud, inden du flytter den til windows-mappen.

Ved opdatering: The attempt to connect to the server failed...

Opdateringsprogrammet siger:

Starter opdatering af AutoPilot...nThe attempt to connect to the server failed.nIngen forbindelse til InternetnKan ikke opdatere AutoPilot.

Kendte fejlkilder:

    • Du har ingen internetforbindelse ud af huset
    • Du kan ikke komme igennem deres firewall (tillad apupdate.exe)
    • Antivirus blokerer; slå det fra som en test (særligt Norman og F-Secure er svært at komme igennem)
    • Du kan ikke tilgå FTP-kilder pga. jeres sikkerhedsopsætning
Kør program giver: Runtime error 5: Invalid procedure call or argument

Programmet mangler rettigheder. Kør programmet vha. højreklik > “Kør som administrator”

Ved installation: Fatal fejl, er ikke i stand til at generere installationens logfil

Du har ikke de nødvendige rettigheder – du skal som minimum være lokal administrator. Se artikel om at installere.

I Maintenance: Afvikling af scripts giver en prompt som forsvinder straks

For eksempel ved afvikling af Integrity, Counters eller Safety:

    • Tjek at du befinder dig på serveren hvor SQL er installeret.
    • Tjek at sql-filerne (Integrity.sql, Counters.sql og Safety.sql) faktisk er i AutoPilot-mappen. De er del af opdateringen, men kan blive sorteret fra af antivirus-programmer.
    • Tjek at filen runsql.bat faktisk er i AutoPilot-mappen. Den er del af opdateringen, men kan blive sorteret fra af antivirus-programmer.
    • Bliv ved at trykke på knappen der udløser fejlen, til du ser “UNC paths are not supported. Defaulting to Windows directory”. UNCstier er ikke tilladt på serveren. Man kan tilføje en værdi der tillader dem.

For at tillade brug af UNC-stier, gå i Start > Kør > indsæt og kør denne linje:

REG ADD "HKCU\Software\Microsoft\Command Processor" /V DisableUNCCheck /T REG_DWORD /F /D 1

Afslut med at genstarte serveren.

Tekster er meget store, eller mangler helt

Tekster kan blive så store at man slet ikke kan se dem, fordi de overskrider den plads der er reserveret til dem. For eksempel som her, hvor flere af ikonerne mangler en label:

Store tekster i AutoPilot

Det skyldes at Windows 7 er indstillet til at køre med tekster større end 100%, enten som del af installationen eller efter installationen af brugeren selv.

Løsning 1: Indstil Windows til at køre med mindre tekster (Kontrolpanel > Skærm > Prik i “Mindre – 100%”). Hvis Windows allerede er indstillet til 100%, er det sikkert sat under installationen af styresystemet, og der er ikke nogen måde man kan ændre det på i kontrolpanel eller lignende. Brug Løsning 2.

Løsning 2: Manuel ændring af værdierne i registreringsdatabasen. Bør kun udføres af en IT-kyndig.

Se først http://support.microsoft.com/kb/2396756 – her ligger også en FixIt du kan bruge.

Alternativt kan det rettes med håndkraft, ved at lave følgende ændringer i registreringsdatabasen:

Kør regedit og find: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Fonts

Tjek fontværdien

    1. Sørg for at værdien for “MS Sans Serif 8,10,12,14,18,24” er = “SSERIFE.FON”
    2. Sørg for at værdien for “MS Serif 8,10,12,14,18,24” er = “SERIFE.FON”
    3. Sørg for at værdien for “Courier 10,12,15” er = “COURE.FON”

Hold tungen lige i munden: Problemet opstår hvis værdien for punkt 1 er SSERIFF.FON, frem for SSERIFE.fon.

SSERIF.FON er filen der indeholder den forstørrede fontdefinition, og skal altså rettes til SSERIFE.FON.

Fejl ved tilpasning af database eller under opdatering

AutoPilot er ved at tilpasse databasen, men skal bruge mere plads i transaktionsloggen, end I har indstillet jeres SQL-server til at tillade. Det kan der jo være en god grund til – derfor spørg jeres SQL-administrator.

For at ændre indstillingen, åbn SQL Management Studio > Databases > Egenskaber på AutoPilot-databasen > Files:

logfile_is_full

Klik […] i linjen med logfilen (hvor kolonnen File Type viser “LOG”). Sæt maximum file-size til “Unlimited”.

Godkend alle ændringer og prøv igen.

Mulighed 2

Det kan være jeres logfil ikke kan sættes til Unlimited, men hopper tilbage til Restricted File Growth. Tjek om der er mere plads på den disk som logfilen ligger på.

Fejl opstår forskellige steder i programmet.

Maskinen mangler den nævnte komponent som er del af klientsoftwaret. Installer klientsoftwaret igen – se artikel om installation.

Ved opdatering: Runtime error 75: Path/file access error
    • Tjek at AutoPilot-filerne ikke er i åbne
    • Du mangler administratorrettigheder, højreklik på Maintenance-genvejen > “Kør som administrator”, eller kontakt din IT-ansvarlige
    • Se også artiklen om at opdatere
Failed to load control "ImageList" from MSCOMCTL.OCX

 



Klientmaskinen mangler en opdateret komponent som er del af klientsoftwaret, men som ikke er blevet korrekt installeret. Hent komponenten manuelt og læg den ind på den berørte maskine.

Download JkNewLst.ocx fra downloadsiden og kopier den til den rette lokation. Henholdsvist:

    • For Windows 32bit: C:\Windows\system32
    • For Windows 64bit: C:\Windows\SysWOW64

 

Fejl ved åbning af programmet: Runtime error 429

Klientsoftwaret er ikke installeret, eller ikke installeret korrekt. Geninstaller med en administratorkonto (se artikel om installation).

Afvikling af scripts udløser prompt: SQLCMD: 'xxx' invalid file name

Kan fx sige: “SQLCMD: ‘AutoPilot’ invalid file name”

SQL-databasen hedder sikkert noget med mellemrum i, fx “HansenConsult AutoPilot”. Derfor bliver anden del af db-navnet fortolket som et parameter… Ændr databasenavnet i Management Studio og referencen i Apsystem til noget uden mellemrum.

Afvikling af scripts giver: SQLCMD blev ikke genkendt som intern eller ekstern kommando
    • Kør Maintenance med eleverede rettigheder (højreklik på Maintenance-genvejen > Kør som administrator).
    • Du sidder på en maskine uden SQL-komponentem SQLCMD. Find en maskine hvor SQL er installeret og prøv igen – fx på jeres SQL-server.
Kør program giver: The SELECT permission was denied on object 'Persons'

På SQL-serveren: Databases > AutoPilot-databasen > Properties > Membership > AutoPilot brugeren skal være “db_owner”.

Får du nedenstående fejl på AutoPilot genvejen, som er kopieret til dit skrivebord eller fastgjort til proceslinjen?

Fejlen opstår, fordi du været nødsaget til at slette og genoprette forbindelsen til AutoPilot hosten.

Den genvej der oprettes, når der oprettes en forbindelse til AutoPilot hosten er unik for den specifikke forbindelse.
Hvis forbindelsen slettes, så vil genvejen blive ugyldig.

Løsningen:

Slet den gamle genvej på skrivebordet og/eller frigør genvejen fra proceslinjen:

 

Herefter kan du trække en ny genvej.

Du kan dog også søge AutoPilot direkte frem i Windows Start-menuen – denne bør altid virke:

HowTo

Install a Remote Desktop

Firstly you have to install a remote desktop on your Mac. 

You do this by opening your App store. Find and install the newest version of Microsoft Remote Desktop. You must have your Apple ID ready when you install the program. 

Choose ‘Keep in dock”.

 

Configure Remote Desktop

Start Remote Desktop and choose Remote Resources:

Type in: 

URL: https://saas.autopilot.dk/rdweb/feed/webfeed.aspx

User name:cloud\[your username]

Password: [your password]

Press ‘Refresh’ and close the window.

The available applications are shown. Choose AutoPilot. 

Daily Use 

Open Microsoft Remote Desktop and choose the AutoPilot Menu bar (also known as the Palette) from the list of Remote Resources:

How do I access my files?

AutoPilot produces various files – PDFs, link files for your accounting system, mail merge files, and so on. To use them, you must copy them from the Hosted location, to your local machine.

You have access to the files on the hosted location in the AutoPilot Menu bar. When you open the AutoPilot Menu bar, they are in the top menu bar, in Files > Company folder (a folder that the entire company has access to) OR files > My folder (folder which only you have access to). All Invoice copies will automatically be placed in the Company folder > PDF Invoicing. Please let us know, if you would like to limit the access to this folder,  to specific employees. 

The files can be copy/pasted to your local machine, as you typically would. This is done by moving the files from the hosted location (in the picture below, this is ‘DEMOUK’), to your Mac’s home folder (in the picture below, this is ‘home on Korsgaards-Mini’).

 

How do I change the language? 

The serve will, as a default, attempt to guess which language your system is. This guess, however, is not always correct. To change the language, you go to the AutoPilot Menubar, choose ‘Set’ in the top menu bar, choose [Windows Language] and adjust your settings. 

Accessing your AutoPilot on Windows 10, is done by following these simple steps.

 

  1. Access the ​Control Panel​ on your PC.

The easiest way to do this is to click on the start menu or in the Cortana bar and type in ‘Control Panel’.

 

  1. When the Control Panel opens, locate the ​RemoteApp and Desktop Connection.

 

  1. When the RemoteApp and Desktop Connections configuration window opens, locate the ​Access RemoteApp and desktops​ link on the left pane.

 

  1. In the window which appears, you will be asked to enter connection details. Type in the following URL and click ​Next​.

URL: ​https://saas.AutoPilot.dk/rdweb/feed/webfeed.aspx

 

  1. When you have clicked next, the window will change and provide information regarding the connection.

Click Next​ to continue.​

 

  1. The connection will be added and your computer will attempt to connect to the remote site via your Internet connection. If you receive any errors at this stage, please check that your connection to the internet is working.

 

  1. Once the connection to AutoPilot has been established, you will be asked to enter your username and password. Please make sure that you enter your full username and correct password.

 

  1. Check the box ‘Remember me’​ – this will save your username and password for future use.​

 

  1. Once your username and password have been successfully validated, Windows will configure the RemoteApp and download the required details to your computer.

 

  1. Click Finish ​ to complete the set up.​

 

  1. Now that the connection has been made, the remote desktop must be accessed. This can be done in two ways:

 

  1. Click ​View resources​ on the control panel window, that has opened.

2. Click on the ​Start menu​ and then select All Apps​ ​. Applications are listed in alphabetical order, so navigate to the ​R section​ where you will find​ RemoteApp and Desktop​ and click on it.

 

 

  1. To connect to AutoPilot, simply click the link with the AutoPilot icon.

 

  1. By clicking the ikon, your computer will connect to our Remote Desktop servers. Click ​Connect ​to start the session. Once the connection is complete, you will see The AutoPilot Palette.

 

  1. To save the AutoPilot RemoteApp on your desktop, right click the icon and choose ​Send to ​>​ ‘Desktop’.