Vi oplever en stigende brug af delsager efter medgået tid og medgået tid med loft. Derfor fokuserer vi nu ekstra på det område, så vi øger gennemsigtigheden i delsager efter medgået tid og medgået tid med loft.
Vi har ændret måden, en aftale bliver vist i planlægningen, hvor der er afsat beløb til at dække ikke-fakturerbare omkostninger. Det har vi gjort for at synliggøre, at det afsatte beløb skal dækkes ind via de producerede timer.
Tidligere har det været sådan, at loftet i visningen i Planlægningen var reduceret med det beløb, der var afsat til omkostninger – altså ikke-fakturerbare udgifter som fx rejseomkostninger. Det kunne resultere i at projektledere planlagde med at bruge et beløb, der var lavere end loftet tillod.
Eksempel: En aftale på 30.000, hvor der var afsat 2.000 til kørsel, viste, at der var 28.000 kroner til eget honorar i Planlægningsbilledet. Projektlederen planlagde op imod de 28.000, som så også skal dække de ikke-fakturerbare omkostninger. Dermed blev der reelt kun 26.000 tilbage til at dække eget arbejde.
I den nye version af AutoPilot viser planlægningen de 30.000 kroner, så projektlederen får planlagt helt op til loftet og dermed også får dækket ikke-fakturerbare omkostninger via timerne. Så vil der reelt være 28.000 til dækning af eget arbejde.
Humlen er altså, at man bruger og fakturerer timerne op til loftet. I sidste ende er denne proces afgørende for, at I får den korrekte slutfaktor på jeres arbejde.
Eksempel:
Honorar: 300.000
Fremmed arbejde: 25.000 (disse faktureres)
Andre omkostninger: 25.000 (rejseomkostninger)
Eget arbejde: 250.000
Ved første øjekast efterlader det 250.000 tilbage at arbejde for. I skal arbejde og fakturere for 275.000, så regnestykket ender på 300.000 i sidste ende. Dermed får kunden arbejde for 300.000, og I får betaling for jeres arbejde.