AutoPilot
  • Forside
  • Produktet
    • Timeregistrering
    • Sagsstyring og planlægning
    • Fakturering
    • Analyse
    • Vækst
    • Priser
  • Proces
    • Implementering
    • Uddannelse
      • Kurser
      • Workshops
      • Mentor
  • Integrationer
    • e-conomic
    • Microsoft Dynamics Business Central
    • Navision
    • XENA
    • XERO
    • Faktura-Boks
  • Nyheder
  • Om os
    • Kontakt
    • Medarbejdere
    • Partnere
      • Beneteau Consult
      • Cadesign
      • Dynateam
      • NTI
      • Land Software A/S
      • PC Software
      • e-conomic
  • Testimonials
  • Kundesider
    • Kundefordele
      • AutoPilot Dage
      • AutoPilot Lounge
      • Forretningsudvikling
      • Fjern- & hjemmearbejdspladser
      • Skift til hosting
      • Uddannelse
    • Support
      • Host driftsstatus
      • FAQ
      • Hotline
      • Manualer
      • Videovejledninger
      • Versionsnoter
      • Næste version
  • Søg
  • Menu Menu

Kan kunst og forretningforståelse forenes på de kreative uddannelser?

Skrevet af Blogger den 08/07/2015

Skal nyuddannede fra en kunstnerisk uddannelse have en idé om, hvordan man tjener penge? Det spørgsmål har formanden for KADK, Lene Dammand Lund, forsøgt at svare på i et blogindlæg om de kreative uddannelsers fremtid.

Udvalget til Fremtidssikring af de kunstneriske uddannelser har udviklet en rapport der undersøger, hvordan de danske design- og arkitektuddannelser kan uddanne studerende i et omfang og med kompetencer, så de efterfølgende kan finde relevante job og skabe værdi for samfundet samtidigt med, at uddannelserne bevarer og styrker den høje internationalt anerkendte kvalitet.

I rapporten kan man læse, at der blandt undervisere på de kunstneriske uddannelser for arkitektur og design viser sig at være bred enighed om, at uddannelsen er bygget på det kunstneriske udtryk. Det indebærer også en forestilling om, at undervisernes primære opgave er at skabe de bedste betingelser for, at man som studerende kan udvikle sit talent.

Dette harmonerer dog ikke helt med de krav, der stilles fra politisk side. Som man kan læse i rapporten forventes det, at der bliver lagt stor vægt på, at de studerende har forståelse og indsigt i branchen og kompetencer inden for forretningsforståelse. Dette betyder også at uddannelsesinstitutionerne i højere grad skal tage ansvar for at få de nyuddannede ud på det private arbejdsmarked.

Rektoren på KADK (Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og konservering), Lene Dammand Lund, skrev i juni måned et blogindlæg om denne problemstilling. Hun mener også, at der er behov for et større fokus på uddannelsernes relevans og kobling til arbejdsmarkedet. Dog har hun i løbet af de sidste 3 år som rektor oplevet, at det er en stor udfordring at få uddannelserne til at rumme både forskning, praksis og kunst i et tilstrækkeligt omfang, særligt eftersom ressourcerne ofte ikke er tilstrækkelige. Alligevel er der kommet en række tiltag på uddannelserne, der retter sig mod at gøre adgangen til arbejdsmarkedet lettere for de studerende og nyuddannede. Dette gælder bl.a. tværfagligt arbejde, ændringer i optagelsesproceduren og forbedret praktikordning. Ifølge Lene Dammand Lund har disse tiltag en virkning, som med tiden vil blive synlig i branchen. Derudover vælger mange studerende at tage et sabbatår mellem bachelor- og kandidatuddannelsen, hvor de får praktisk og konkret erhvervserfaring i en virksomhed, hvilket Lene Dammand Lund også mener er en god idé.

Den store udfordring på uddannelsesinstitutionerne er således ikke at indføre en masse nye tiltag, da disse allerede er godt igang. I stedet handler det om at finde en balancegang mellem et blomtrende kreativt miljø, der giver plads til udvikling, mens der samtidig bliver skabt basis for kompetencer og færdigheder, der retter sig mod arbejdsmarkedet. Som Lene Dammand Lund skriver, er der en iboende og uundgåelig modsætning mellem kunst og forretning, og derfor kan det ene let gå hen og blive svækket på bekostning af det andet, hvilket ville være et meget trist udfald. Det vigtige er derfor, at de studerende lærer at navigere og bygge bro mellem de to led helt fra starten i deres uddannelse, sådan at de har rum til at udvikle sig kreativt samtidig med, at de har en idé om, hvordan man tjener penge og træder ind på arbejdsmarkedet som nyuddannet.

Del denne side
  • Del på Facebook
  • Del på Twitter
  • Share on WhatsApp
  • Del på Pinterest
  • Del på LinkedIn
  • Del på Tumblr
  • Del på Reddit
  • Del via E-mail
Nye
  • Spændende nyheder i ny version16/12/2022 - 12:38
  • Glædelig jul 202205/12/2022 - 12:01
  • Årsreminder 2022-202326/10/2022 - 09:21
  • TimeLog og AutoPilots CEO, Pelle svarer på spørgsmål04/07/2022 - 13:14
Populære
  • Ny kunde: Rønnow Arkitekter29/05/2015 - 13:12
  • AutoPilot i skyen – nem og hurtig timeregistrerin...25/01/2016 - 10:22
  • Hvorfor indgår afskrevne udlæg i igangværende arbejde...25/01/2017 - 15:03
  • ERFA-grupper – en del af et fagligt netværk19/01/2018 - 14:21
Book demo
Få nyhedsbrevet
LinkedIn
AutoPilot Dage
Hotline
Kontakt os
Uddannelse
Få Fjernsupport

Sitet bruger cookies, se privatlivspolitik © AutoPilot ApS.

Alle priser er vejledende og angivet i DKK ex moms.

Sommerfest på kontoret Exploring Dubai
Scroll to top

Ved fortsat brug af sitet accepterer du vores brug af cookies og privatlivspolitik.

OKNej tak

Cookie and Privacy Settings



How we use cookies

We may request cookies to be set on your device. We use cookies to let us know when you visit our websites, how you interact with us, to enrich your user experience, and to customize your relationship with our website.

Click on the different category headings to find out more. You can also change some of your preferences. Note that blocking some types of cookies may impact your experience on our websites and the services we are able to offer.

Essential Website Cookies

These cookies are strictly necessary to provide you with services available through our website and to use some of its features.

Because these cookies are strictly necessary to deliver the website, refuseing them will have impact how our site functions. You always can block or delete cookies by changing your browser settings and force blocking all cookies on this website. But this will always prompt you to accept/refuse cookies when revisiting our site.

We fully respect if you want to refuse cookies but to avoid asking you again and again kindly allow us to store a cookie for that. You are free to opt out any time or opt in for other cookies to get a better experience. If you refuse cookies we will remove all set cookies in our domain.

We provide you with a list of stored cookies on your computer in our domain so you can check what we stored. Due to security reasons we are not able to show or modify cookies from other domains. You can check these in your browser security settings.

Other external services

We also use different external services like Google Webfonts, Google Maps, and external Video providers. Since these providers may collect personal data like your IP address we allow you to block them here. Please be aware that this might heavily reduce the functionality and appearance of our site. Changes will take effect once you reload the page.

Google Webfont Settings:

Google Map Settings:

Google reCaptcha Settings:

Vimeo and Youtube video embeds:

Privacy Policy

You can read about our cookies and privacy settings in detail on our Privacy Policy Page.

Privatlivspolitik
Accept settingsHide notification only