Sådan gør du det du skal gøre.

Hosted AutoPilot

Hvis din genvej til AutoPilot ikke fungerer, måske fordi der er indtastet forkert bruger eller kode, som ikke er slippe af med – så kan det ofte løses ved at fjerne genvejen og etablere den igen.

Fjern den ved at gå i Kontrolpanel > Remoteapp og skrivebordsforbindelser.

Hvis genvejen er oprettet korrekt, vil du se et billede som dette:

Klik på “Fjern” i nederste højre hjørne.

OBS: Eventuelle genveje kopieret til skrivebordet eller fastgjort til proceslinjen skal også slettes.

Nu er genvejen fjernet og du kan oprette en frisk genvej ved at følge vejledningen her.

Worst case: Har Windows ikke helt fjernet de gamle login-info kan det gøres med håndkraft:

Gå i Kontrolpanel > Styring af legitimationsoplysninger > Windows legitimationsoplysninger.

Fjern alle forekomster af “saas.autopilot.dk”, “TERMSRV/RDS-BROKER-GW.CLOUD.LOCAL” og “AutoPilot”:

Administrationen udsteder/spærrer logins i Basis > Organisation > Medarbejdere > Adgangsstyring.

Markér en medarbejder og tryk på Adgangsstyring, for at se adgangsstyringen for medarbejderen. Er statuspæren grøn, har medarbejderen allerede adgang til hosten. Du kan sende et nyt kodeord eller fjerne adgang ved at trykke på knapperne.

Er pæren rød, har medarbejderen ikke adgang til hosten endnu. Begrundelsen vil ofte være beskrevet under pæren. Du kan oprette adgang ved at trykke på “Opret adgang” knappen.

 

Når adgangen er oprettet eller koden er ændret, vil medarbejderen modtage e-mail med brugernavn og kodeord til deres AutoPilot. Således kan medarbejderen logge ind på AutoPilot igennem RemoteApp.

 

Denne guide gennemgår de nødvendige trin for at oprette en genvej til AutoPilot.

For at gennemføre guiden skal du bruge en windows-maskine samt den bruger/kode du modtog da du første gang fik udstedt adgang af din virksomheds AutoPilot-administrator. Har du ikke koden kan den gensendes af din administrator, via knappen i Basis > Organisation > Medarbejdere > Adgangsstyring. Se også vejledning i at udstede logins

 

Klik Windowsknappen og begynd at skrive “RemoteA” > vælg RemoteApp.

 

Klik i venstre side på “Åbn RemoteApp og skriveborde”. Når billedet åbner, skal du angive følgende connection URL:

https://saas.autopilot.dk/rdweb/feed/webfeed.aspx

 

 

Fortsæt og accepter evt. forbindelsesspørgsmål.

 

 

Fortsæt.

 

 

I billedet “Angiv dine legitimationsoplysninger” indtastes bruger og kode fra den email du har modtaget:

Username: CLOUD\[dit brugernavn]

Password: [din kode]

Husk! Flueben i “Husk mine legitimationsoplysninger” og klik OK.

 

 

 

Afslut oprettelsen.

 

Du kan nu gå i Windows > skriv “auto” > AutoPilot-ikonet vises i toppen.

Genvejen kan pinnes til startmenuen eller venstreklik, hold og træk ud på skrivebordet.

Nu kan du tilgå programmet uden at skulle igennem logonproceduren igen.

 

 

 

 

Installer Remote Desktop

Åbn Appstore. Find og installer nyeste version af Microsoft Remote Desktop. Hav kode til dit Apple ID parat når programmet skal installeres. Vælg “Keep in dock”.

Konfigurer Remote Desktop

Start Remote Desktop

 

 

Klik + og Add Workspace

 

 

Indsæt denne URL i øverste felt: https://saas.autopilot.dk/rdweb/feed/webfeed.aspx

Ud for User account: Vælg Add User Account

Tryk Add, nederst til højre.

 

Udfyld med det brugernavn og kodeord du har modtaget på email:

 

User name: CLOUD\[dit brugernavn]

Password: [din kode]

 

 

Tryk Add.

 

 

Tryk Add.

 

 

Nu kan du starte AutoPilot ved at dobbeltklikke under Work Resources > AutoPilot

 

 

Continue

 

Nu har du oprettet en genvej til din AutoPilot. 

 

 

Om filer

AutoPilot producerer forskellige filer – pdf-bilag, linkfiler til finans, flettefiler med mere. For at bruge dem skal du kopiere dem fra den hostede løsning til din lokale maskine.

Din Mac tillader kun at filer kopieres fra den hostede folder, til fx. din Macs home-folder (“home on Korsgaards-Mini” herunder).

Når der eksporteres filer i AutoPilot, så skal disse gemmes ned i den folder.

Hvis din Macs home-folder ikke er synlig i oversigten, eller du ønsker at ændre det til en anden placering, skal du gå i Microsoft Remote Desktop > Preferences:

Hvordan ændrer jeg sprog?

Serveren gætter som udgangspunkt på hvilket sprog dit styresystem taler. Dette gæt er ikke altid helt korrekt. For at ændre sprog vælges Indstil (på engelsk: Set) i programlinjen. I billedet vælges det ønskede sprog ud for “Formater”.

Når AutoPilot genererer filer, såsom sagslister eller eksporterede regneark, ender de altid enten i en fælles firmamappe, eller i den enkelte brugers Dokument-folder. Filerne ligger altså på den hostede server. For at bruge dem lokalt eller redigere dem, skal du kopiere dem fra den hostede løsning til din lokale maskine. Kopier filen på hosten, og sæt den ind på dit skrivebord på lokalmaskinen.

 

Tilgå filer fra Paletten

Firmamappen, som hele firmaet har adgang til, ved at klikke Filer > Firmamappe (genvej Alt + C)

eller

Din personlige mappe ved at klikke Filer > Min mappe (genvej Alt + P).

 

Når AutoPilot genererer filer, ender de her

FolderIndhold
CompanyFolderHer gemmes filer som alle i firmaet kan have brug for
ExportsIndeholder PDF-fakturaer og bilag fra AutoPilot
ImportsIndeholder købsfakturaer
SignaturesIndeholder email-signaturer
TransfersLinkfiler til medarbejdere, fravær, løn, kreditorer, debitorer, sagsstruktur, kreditorer og kreditorposteringer

 

Alle andre filer ender i brugerens egen Dokument-mappe, på serveren.

 

Firmaspecifikke mapper

Vi kan ændre pegningen fra at bruge Firmamappen på serveren, til at pege på et lokalt netværksdrev på jeres egen server. Således ender alle firmarelaterede filer lokalt hos jer, istedet for i skyen. Kontakt hotline for hjælp med at ændre opsætningen.

Hvordan ændrer jeg sprog?

Serveren gætter som udgangspunkt på hvilket sprog dit styresystem taler. Dette gæt er ikke altid helt korrekt.

For at ændre sprog vælges Indstil (på engelsk: Set) i programlinjen.

I billedet vælges det ønskede sprog ud for “Formater” samt andre kulturspecifikke indstillinger.

Hvis du har hastighedsproblemer med den hostede version af AutoPilot, og du bruger en high-end/gaming mus, kan du risikere at det går langsomt. AutoPilot vil være sløv/uresponsiv at betjene. Der går flere sekunder fra man klikker eller indtaster noget, til det slår igennem i programmet. Når et vindue trækkes over skærmen, sker det i ryk og ikke glidende.

 

Årsag
Vi bruger den fjernskrivebordskomponent som Microsoft distribuerer, til at oprette forbindelse til AutoPilot i skyen. Desværre er der en bug i nævnte komponent, som gør at den håndterer visse high-end mus meget dårligt.

High-end og gaming-mus sender nemlig massive input som serveren skal bruge ressourcer på at behandle. Dét går ud over performance.

 

Tjek om din mus kan give problemer
Besøg mouse rate checkeren, klik Start og bevæg din mus lidt rundt. Se hvor mange Hz musen højst yder. En almindelig mus vil ligge omkring 100-150Hz. Hvis din mus ligger over 250Hz, vil det påvirke performance.

 

Fix
Vi vil naturligvis gerne afhjælpe problemet, men er udfordret af at det ligger på klientmaskiner i jeres lokale miljø. Der er heldigvis en ret simple løsning:

1. Brug en mus af lavere kvalitet

eller

2. Indstil din mus’ settings, så polling rate eller Hz eller report rate står til 125. Hvor og hvordan det gøres afhænger af din mus og dens software, men vi har samlet nogle eksempler herunder på de mest almindelige mærker:

 

Razr
Logitech
Connexion
Steelseries

 

 

Den hostede AutoPilot leveres via Microsofts RemoteApp-produkt. Desværre er der flere lokale sikkerhedsindstillinger hos slutbrugeren der kan forhindre afviklingen.

Når brugeren har fulgt vejledningen til at oprette en genvej, kan det ske at den gemte bruger/kode ikke huskes efter en genstart, selvom man har sat flueben i boksen “Husk mine legitimationsoplysninger”. Problemet kan have to årsager.

 

Løsning #1

Har du en Windows 11 PC, har en Windows opdatering måske medført en stramning af sikkerhed.

En typisk indikation vil være nedenstående, hvor du advares, om at “Windows Defender Credential Guard” ikke tillader, at du gemmer loginoplysninger (se nedenstående).

I nogle tilfælde er løsningen blot nedenstående.

  1. Åbn Windows start-menuen og gå til Manage Windows Credentials / Administrér Windows-legitimationsoplysninger
  2. Tryk på  “Add a generic credential” / “Tilføj generiske legitimationsoplysninger”
  3. Indtast nedenstående i vinduet, der kommer frem:
    Internet or network address: TERMSRV/RDS-BROKER-GW.CLOUD.LOCAL
    Username: dit brugernavn til AutoPilot Hosted
    Password: dit kodeord til AutoPilot Hosted

Løser det ikke umiddelbart problemet, så kan det være nødvendigt først at fjerne RemoteApp forbindelsen plus samtlige AutoPilot relateret loginoplysninger i Windows Credential Manager, som beskrevet i nedenstående vejledning. Herefter følges Løsning #3 igen.

 

Løsning #2

OBS:
Følgende ændringer kan potentielt åbne for uforudsete sikkerhedshuller, hvorfor vi ikke anbefaler, at de foretages uden grundig undersøgelse. Ændringerne foretages altså på eget ansvar.

Netværket er underlagt en domain controller, hvor group policies ikke tillader at brugerne gemmer legitimationsoplysninger.

Tilføj disse domain policy settings:

Alle “enabled” linjer får værdien TERMSRV/*

Husk at gennemføre opdateringen med en genstart eller gpupdate /force

Du kan få adgang til en masse funktionalitet i browserudgaven af AutoPilot. Om du bruger AutoPilot i browser, Windows eller app spiller ingen rolle. De fungerer sideløbende.

 

For få adgang, for eksempel til ugeseddelen, på app eller i browseren, skal de have et login. Dette login er ikke det samme som udstedes til den hostede version af AutoPilot. Weblogin består nemlig af brugerens emailadresse og en selvvalgt kode.

 

Weblogins udstedes i Basis > Organisation > Medarbejdere. Åbn medarbejderen:

 

  1. Tjek at medarbejderens emailadresse er korrekt, i Firmakontaktinfo > Firma Email
  2. Sæt flueben i AutoPilot Community > Webadgang
  3. Gem og luk medarbejderkortet
  4. Klik “Synkroniser web for xxx” øverst (email med instruks fremsendes til medarbejderen)

 

Brug dette weblogin i browseren på login.autopilot.dk eller indtast det i appen som du kan hente til iPhone eller Android.

 

For mere om brug af webtimeseddel og app, se kvikguiden.

 

Får du nedenstående fejl på AutoPilot genvejen, som er kopieret til dit skrivebord eller fastgjort til proceslinjen?

Fejlen opstår, fordi du været nødsaget til at slette og genoprette forbindelsen til AutoPilot hosten.

Den genvej der oprettes, når der oprettes en forbindelse til AutoPilot hosten er unik for den specifikke forbindelse.
Hvis forbindelsen slettes, så vil genvejen blive ugyldig.

Løsningen:

Slet den gamle genvej på skrivebordet og/eller frigør genvejen fra proceslinjen:

 

Herefter kan du trække en ny genvej.

Du kan dog også søge AutoPilot direkte frem i Windows Start-menuen – denne bør altid virke:

Jeg kan ikke printe direkte i AutoPilot (hosted)

Langt de fleste printere vil fungere direkte fra Hosten.

Som når man fx. ønsker at printe Forbrugsstatistikken eller en faktura.

Oplever man problemer med at printe, kan det måske løses ved at indstille standard printeren for windows.

I andre tilfælde vil det være nødvendigt med en lille workaround.

 

 

Indstilling af standard printer

 

Gå ind i Windows indstillinger på din egen PC

– tryk windows-tast+i –> skriv “Printere”

 

Herunder skal du fjerne flueben i “Lad Windows styre min standardprinter”

 

Når det er gjort vælger du den rigtige printer og trykker “Administrer”:

Her vælger du så “Benyt som standard.”

 

 

Prøv så at lukke AutoPilot ned (via logoff knappen på Pallete) og starte det op igen.

Med lidt held hjælper det, så du kan komme videre.

 

 

Min printer virker stadig ikke

Hvis du stadig ikke kan printe efter at have indstillet din printer som standard printer,

så er det muligt, at netop din printer ikke er understøttet i AutoPilot via Microsofts standard printerdrivere.

Dette kan være tilfældet, hvis du har en printer af mærket Triumph-Adler eller Kyocera.

 

Her er det desværre ikke muligt at printe direkte i AutoPilot.

 

I disse tilfælde er du nødsaget til at eksportere den givne fil og gemme den under C:\Documents.

Herefter kan du via din Pallete > Filer > Min Mappe kopiere den pågældende fil ned på fx. dit skrivebord, hvorfra du så har mulighed for at printe

 

Filer på AutoPilot hosted er beskrevet yderligere her:

https://autopilot.dk/faqs/hvordan-finder-jeg-de-filer-autopilot-laver/