Her finder du løsninger på enkeltstående fejl, samt vejledninger indenfor opsætning og betjening af AutoPilot.

Vejledninger

Hvordan udpeger jeg hvor database og programfiler ligger?

ApSystem.mdb er den pegepind programmet bruger til at finde lokationen på programfiler og database. Denne pegepind SKAL befinde sig i AutoPilot-mappen, sammen med programfilerne.

For at redigere i filen: kør ApSystemInit.exe fra AutoPilot-mappen på jeres filshare (kræver at AutoPilots klientsoftware er installeret).

Tjek at felterne er korrekt udfyldt. Hvis ikke de er, klik “Tillad redigering” og udfyld dem således:

Kolonne Skal indeholde
ID Er autogenereret og kan ikke udfyldes. Tallet kan bruges som parameter på en genvej til Pallete.exe. Således kan man referere til forskellige databaser, med forskellige genveje.
Access fil For kunder med en access-database. Udfyldes med en absolut sti eller en UNC-sti. Eksempelvis:

    • K:\Autopilot\Database\HansenConsult.mdb
    • 192.168.25.10\AutoPilot\Database\HansenConsult.mdb
    • server2\filer\AutoPilot\Database\HansenConsult.mdb
Sti til rapportfiler Skal udfyldes, med sti til rapportfilerne, oftest roden af AutoPilot-mappen. Eksempelvis:

    • K:\Autopilot
    • 192.168.25.10\AutoPilot
    • server2\filer\AutoPilot
1/101 Skal udfyldes, med 1 for Access-databaser eller 101 for SQL-databaser.
SQL server navn For kunder med en SQL-database. Udfyldes med navn og eventuel instans på SQL-serveren. Eksempelvis: HansenServer\SQLexpress2008
SQL database navn For kunder med en SQL-database. Udfyldes med SQL-databasens navn. Eksempelvis: Hansen
Programversion Skal udfyldes, med tallet 7. NB: Visse ældre kunder kan ikke skrive til dette felt. Programmet kører uden denne værdi, men kontakt AutoPilot for at få tilpasset jeres apsystem.mdb.
Hvad skal der til på serveren for at afvikle AutoPilot?

Understøttede serverversioner: Windows server 2003 SBS og nyere (både 32 og 64bit).

Minimum hardwarekrav

Serveren skal have en kraftig CPU, jo hurtigere disk jo bedre (min. 7200 rpm IDE, men gerne SAS eller solid state), samt mindst 8 GB ram. Heraf bør 2GB RAM være reserveret til SQL-serveren.

AutoPilots programfiler (ca. 100MB installeret) placeres på jeres filserver.

AutoPilot programmet (ca. 15 MB installeret) afvikles af den enkelte medarbejders PC, der skal have mindst 2GB RAM samt Windows XP eller nyere.

VPN

Generelt er det ikke tilrådeligt at afvikle programmet direkte over en VPN. Uanset linjehastighed vil der være så meget network latency at applikationen opfører sig sløvt. Vi anbefaler en terminalserver eller RemoteApp i stedet.

Terminalserver

Eventuel afvikling af AutoPilot over internettet skal foregå på en Microsoft Terminal Server. Terminal-serveren skal have en kraftig CPU, 512 MB RAM pr samtidig bruger, samt MS Terminal Server licens til et passende antal brugere.

Opsætning

På serveren består AutoPilot af en samlet programpakke, samt en database, som brugerne alle tilgår fra deres klienter på netværket.

 

1) Opret en AutoPilot-mappe på serveren, som alle brugerne kan tilgå, og placer følgende i den:

  • Nyeste programpakke, opdateringsprogrammet apupdate og Load.mdb. Filerne kan hentes af kunder med vedligeholdelsesabonnement, kontakt hotline for login-info, eller se opdateringsmeddelelsen der er sendt ud på mail. Hent filer.
  • Apsystem.mdb (den udleverer AutoPilot ApS i forbindelse med opstarten)
  • Fakturalayout (det udleverer AutoPilot ApS i forbindelse med opstarten)

 

2) De daglige brugere skal som minimum have følgende rettigheder på AutoPilot-mappen:n

  • Gennemgang af mappe/kørsel af fil
  • Visning af mappeindhold/Læsning af data

Når ovenstående er gjort skal du klargøre klienterne ved at installere klientsoftware.

 

3) I AutoPilot-mappen: Kør Apsysteminit.exe på en maskine med klientsoftwaret installeret, og udfyld felterne (se artikel om Apsystem).

Databaser

AutoPilot kører enten på en Access-backend eller en SQL.

Kunder der bruger Access, skal placere databasen hvor den er tilgængelig for brugerne. Vi anbefaler undermappen “Database” i AutoPilot-mappen.

Kunder der bruger SQL, skal sørge for at databasen ligger på en kørende SQL-server, som brugerne kan tilgå. Se desuden artikel om konfigurering af SQL.

NB: Det er essentielt at I selv tager backup af databasen, uanset type!

Hvad består AutoPilot af?

    • Klientsoftware (komponenter der lader dig afvikle programmerne, som skal installeres på alle klientmaskiner)
    • Programpakken (en fælles samling exe-filer, rapportfiler etc., som ændres når man opdaterer programmet)
    • Databasen (Access eller SQL, som tilpasses efter nyeste specifikationer ved opdatering af programmet)

Der er intet til hinder for at klientsoftware, programfiler og database alle er placeret på én og samme maskine… men langt de fleste foretrækker at have programfilerne + databasen på et fælles netværksdrev, som så bliver tilgået fra klientmaskinerne.faq_client server database

Jeg har fået ny server/nyt filshare/ny SQL-server og har brug for at flytte AutoPilot.

1. Flyt programmet på filserveren

Tag AutoPilot-mappen på filserveren og flyt derhen hvor du vil have den.

Åbn apsysteminit.exe, tryk Tillad redigering. (ved fejl om manglende komponenter; installer klientsoftware fra AutoPilot-mappen > Package > Setup. Sig Ja til at beholde nyere filer.)

Stien i “Sti til rapportfiler” ændres så det passer med den nye lokation.

Genvejene ude på klientmaskinerne (til palette.exe, config.exe og maintenance.exe) opdateres med den nye lokation.

2. Flyt SQL-databasen til ny SQL-server

På den gamle server: Tag en backup af databasen og sæt den kørende database OFFLINE så der ikke af vanvare registreres i den. Se eventuelt artikel om backup af databasen.

Tjek at den nye server opfylder følgende krav:

    • SQL skal køre mixed mode eller SQL-server authentication
    • Klienter skal have ret til at tilgå SQL-server og filshare
    • Remote connections skal være slået til på SQL-server
    • TCP/IP skal være slået til på SQL-serverens instans
    • SQL-server og SQL-browser skal køre
    • Firewall skal tillade SQL-traffik til netværket

På den nye SQL-server:

    • På serveren > Security > Login: Opret et login ved navn AutoPilot, uden prik i “Enforce password policy”. NB: Koden er ikke offentlig, men udleveres ved henvendelse til hotline, eller i den udsendte opdateringsmeddelelse. Sørg for at have koden inden du påbegynder din konfiguration af SQL Serveren.
    • Lav en ny database med samme navn som den gamle. Restore din gamle backup ind i den, og overskriv den eksisterende (tomme) database
    • I databasen, find Security > Users > AutoPilot. Slet brugeren AutoPilot. Lav en ny bruger ved navn AutoPilot, og sæt flueben i “Membership/Database role membership” ud for db_owner

3. Ændr referencen til ny lokation

Åbn apsysteminit.exe igen, tryk Tillad redigering.

I kolonnerne “SQL server navn” og “SQL database navn” ændres så de passer med den nye lokation. Se artikel om Apsystem for hjælp og eksempler

4. Test

Fjern eller omdøb databasen på den gamle server. Test om genvejene fra klienterne fungerer. Hvis ikke, tjek:

    • At der er kontakt til sql-serveren fra klientmaskinen (installer AutoPilots klientsoftware på serveren, lav genvej til palette og tjek om det kører – hvis det virker på serveren er den gal med forbindelsen fra klientmaskinen til serveren… kontroller firewall, om servicen kører, om remote connections er slået til)
    • At stien til serveren er korrekt sat op (åbn apsysteminit og kig at det stemmer. Husk at stiangivelser bruger \ til stien, IKKE / )
    • At AutoPilot-brugeren ejer databasefilerne (i SQL management studio, se på database > Properties > Files > Owner skal stå til AutoPilot)
    • At du har lavet det rette SQL-serverlogin med rette kode

5. Ændr pegning til webtimeseddel

NB: Kun for kunder der bruger webtimeseddel.

Hvis I bruger webtimeseddel skal pegningen i skyen ændres, så registreringer ikke risikerer at ende i den gamle database. I kan ikke selv ændre denne pegning, så kontakt hotline@autopilot.dk. Vi skal bruge følgende info:

    1. Jeres offentlig IP-adresse eller domænenavn som peger på jeres firewall
    2. Den port I har valgt at NATte ind på SQL-serveren
    3. Navnet på den instans SQL-databasen kører på
    4. Navnet på SQL-databasen

Hvis I er ved at sætte et helt nyt miljø op og ikke har etableret forbindelse gennem firewall og NAT-regler skal punkt 1 i vejledningen udføres.

Backup af AutoPilots database er jeres ansvar, og skal være en del af jeres daglige backup-rutine.

Der er ingen indbygget backup-funktion i AutoPilot, så du skal konfigurere dit backup-program til at inkludere databasen. Der findes mange forskellige applikationer der kan håndtere regelmæssig backup, såsom SQLBackupAndFTP for SQL-kunder, eller SyncBack til backup af Access-kundernes flade mdb-fil. Databaserne er det eneste du skal bekymre dig om. Programfiler, fakturalayouts osv. kan vi tilvejebringe uden problemer.

Du finder information om server- og databasenavn, ved at kigge i apsysteminit.exe i AutoPilot-mappen.

Her gælder naturligvis almindelig god praksis omkring backup – vi anbefaler en fuld backup minimum én gang om dagen.

Du kan have brug for at tage en manuel backup, enten som del af en daglig backup-rutine, eller hvis vores hotline skal bruge en kopi.

Se fremgangsmåden i filmen, eller følg tjeklisten her:

    • Åbn SQL Management Studio på din server
    • Connect med de nødvendige credentials
    • I “Object Explorer” i venstre side, fold “Databases” ud
    • Højreklik på jeres AutoPilot-database > vælg Tasks > Backup
    • Nederst i billedet, klik “Remove” for at fjerne eventuelle gamle backup-sæt
    • Klik “Add”
    • Udfyld destination og filnavn til sidst – for eksempel [Dags_dato_firmanavn.bak], og OK
    • Klik OK og vent mens backuppen læses ud

Du kan nu finde .bak-filen du lige har lavet på den valgte destination. Databasen uploades til vores FTP (se følgende vejledning for at finde ud af hvordan det gøres)

Hvis brugerne ofte skal bestille en backup, kan det være værd at automatisere at jeres backupsoftware dropper en kopi på AutoPilots FTP hver nat. Hotline kan give dig login-detaljerne for jeres FTP-konto, og du kan læse mere om at planlægge sådan en backup her.

Android device

I Chrome:

  1. Tryk på Mere (tre prikker) øverst til højre.
  2. Tryk på Historik og dernæst Ryd browserdata.
  3. Sørg for, at der er et flueben ud for “Cookies og websitedata” og “Cachelagrede billeder og filer”
  4. Tryk på Ryd browserdata
iPhone / iPad
  1. Åbn Indstillinger > Safari
  2. Tryk på Ryd historik og webstedsdata
Google Chrome

Tryk CTRL + SHIFT + DEL

I billedet vælger du Alle browserdata + Cookies + Billeder og filer:

Tryk “Ryd data”.

Mozilla FireFox

Tryk CTRL + SHIFT + DEL

I billedet vælger du Everything + Hele history + Offline website data:

Tryk “Clear now”.

Internet Explorer

Tryk CTRL + SHIFT + DEL

I billedet ændrer du ikke på udvalget:

 

Tryk “Slet”.

Safari

Tryk CTRL + SHIFT + DEL

Tryk “Empty”.

 

AutoPilots klientsoftware indeholder de nødvendige komponenter for at afvikle programmet. Uden denne installation vil programmet ikke køre.

1) Download klientsoftware her, og placer den i AutoPilot-mappen > undermappen Package.

2) Log ind på windows som administrator, og kør msi-filen. Installationen gælder til Windows XP og nyere, i både 32bit og 64bit versioner.

Større virksomheder kan have glæde af at rulle installationen ud via scripts/policies/AD – download dokumentation af MSI-pakken her.

3) AutoPilot køres via en genvej til Pallete.exe (som ligger i AutoPilot-mappen på jeres filshare). Træk en genvej til filen, højreklik og vælg Egenskaber. Ud for “Destination” føjes et sæt initialer og et tal på, således:

Egenskaber på genvej til Palette

Initialer = dine initialer i AutoPilot-databasen. Tal = ID på den linje i apsystem.mdb du refererer til (med mindre I har flere databaser er dette linje 1, og i så fald kan tallet undlades, da programmet selv gætter det).

Du kan bruge en absolut sti, eller en UNC-sti som du lyster. Hvis ikke mapningen af drev er ens overalt i virksomheden, er en UNC-sti at foretrække.

Stier der indeholder mellemrum, fx M:\Programmer og tools\AutoPilot, skal omgives af citations, således: “M:\Programmer og tools\AutoPilot”

NB: denne fremgangsmåde gælder ikke kun for Pallete.exe, men også for Maintenance, Config med flere.

4) De daglige brugere skal som minimum have følgende rettigheder:

    • Gennemgang af mappe/kørsel af fil
    • Visning af mappeindhold/Læsning af data

NB: For at udføre opdatering kræves yderligere rettigheder. Vi anbefaler at dette gøres med en administratorkonto.

Hvorfor er AutoPilot langsom?

Da AutoPilot er et program der kommer rundt i alle hjørner af en IT-infrastruktur, kan der være mange årsager til det – fx serverbelastning, klienterne, netværkets beskaffenhed, antivirus/backup, hardwaretilstand etc.

Anbefalinger til serveren

  • en kraftig CPU
  • en hurtig disk, gerne SAS- eller SSD-diske
  • diske på 10.000 rpm+, helst med en cache på 8MB+
  • mindst 8GB ram

Anbefalinger til klienterne

  • mindst 4GB RAM
  • Windows XP eller nyere (32/64 bit)
  • Trådet netværksforbindelse, frem for WiFi

Anbefalinger til netværket

  • en gigabit-switch
  • nyere highend netværkskort+kabler (pudsigt nok er dette uforholdsmæssigt ofte årsag til udfald, korrumperede data etc.)
  • kablet netværksforbindelse, ikke trådløs

Som udgangspunkt er det meget svært at sige hvad der kan sløve programmets afvikling. Vi anbefaler at jeres IT-ansvarlige ser på det. I den forbindelse er her en hurtig tjekliste over de mest almindelige problemer:

  • AutoPilot er ikke opdateret til seneste version; opdater før du gør noget andet
  • Disken AutoPilot ligger på er ved at være fuld
  • For lidt RAM på serveren (se om sidefilen er for stor)
  • Medarbejdere udenfor huset tilgår databasen via drev mappet over en VPN-forbindelse. Det spærrer databasen mens de bruger den, og skaber en flaskehals der afhænger af hastigheden på medarbejderens internetforbindelse. AutoPilot kommer ikke til at afvikle tilfredsstilende, udelukkende over VPN. Vi anbefaler i stedet en terminalserverforbindelse, så alle de krævende processer holdes på serveren
  • Antivirus scanner AutoPilot-mappen realtime (specielt Symantec bør indstilles med en exception)
  • Netværket er stærkt belastet. Ofte virker den samme server som filserver, mailserver, printserver, ftp-server etc. Tjek i joblisten om der er ledig kapacitet

 

Alt er i orden – hvad kan jeg gøre?

Hvis jeres IT-ansvarlige siger god for det, anbefaler vi følgende udføres i SQL Management Studio:

1. Slå AutoClose fra (vigtig)

Højreklik på AutoPilot-databasen > Properties > Options > Feltet Auto Close: sættes til False. Afslut med OK.

2. Prioriter SQL-serverens ressourcer lidt højere

Højreklik på serveren > Properties > Processors > prik i “Boost SQL Server priority”.

3. Sæt et minimum af ressoucer

Højreklik på serveren > Memory > Minimum server memory > Sæt den til noget passende, for eksempel 2048MB (eller det dobbelte hvis I kører med den fulde version af SQL).

SQL Express eller fuld version?

Ved at skifte fra den gratis Express-version af SQL til den fulde, betalte version kan databaseserveren udnytte mange flere ressourcer end den ellers kan. Det giver et markant løft i performance og kan anbefales for alle der oplever lav responstid og lange ventetider ved store udtræk.

Om det vil være gavnligt for jer kan nemt afprøves da Microsoft tilbyder at den fulde version kører uden licenskode i 180 dage.

Jeres IT-mand skal blot installere den fulde version og flytte AutoPilots database herover. Vejledning i at flytte databasen findes i punkterne 2+3+4.

 

 

Bliv hostet

Vores cutting edge hostingcenter er klar til at tage imod jer.

Hvis ikke driften i jeres lokale miljø er tilfredsstillende vil vi gerne varetage den for jer.

Måske det er på tide at blive hostet.

 

AutoPilot kan sende emails med fakturaer, rykkere mv. hvis der er indtastet SMTPserver-oplysninger i Config > Faktura. Det kan enten være jeres egen SMTP-server, eller én vi stiller til rådighed. 

Hvis I bruger den SMTP-server som vi tilbyder, er der en risiko for at modtagerens systemer blokerer for modtagelsen, da vi sender mails på vegne af et andet domæne. Det forhindres ved at jeres IT-mand eller webmaster gør to ting. 

 

Tiltag 1: Opret en helt ny SPF-record

Opret en ny record, udfyld med følgende data, og publicer den.

 

Type: TXT

Hostname: kundens-maildomæne.dk

Text: v=spf1 include:sendgrid.net ~all

 

Alternativt: Føj til en eksisterende SPF-record

Hvis der allerede er oprettet en record med værdien “v=spf1” er det fordi man allerede har whitelistet en eller flere mailservere. Så føjer man bare “include:sendgrid.net” til denne record. Med tre godkendte afsendere, kan den fx ende med at se sådan ud: 

 

v=spf1 a mx include:spf.google.com include:spf.protection.outlook.com include:sendgrid.net ~all

 

Bonus info

Find den fulde dokumentation fra SendGrid: https://sendgrid.com/docs/glossary/spf/

 

Test om domænet har en gyldig SPF-record ved at taste det ind her: SPF Query Tool

 

Du skal helst se en melding a la “SPF record passed validation test”. Ellers er den oprettet forkert. 

 

Tiltag 2: Valider dit domæne i SendGrid

SendGrid er den SMTP-server der sender mails fra AutoPilot. Hvis du oplever mails der ender i spam, hjælper det at validere domænet her – det betyder at SendGrid må sende mails med jeres domæne. 

 

Ved henvendelse til hotline@autopilot.dk kan du få en bruger og kode som kan logge ind på sendgrid.com. Eksempelvis:

 

bruger: BBEDK

password: pY7Gko9eF5y

 

Gå til Settings > Sender authentication > Domain authentication > Get started

 

Følg guiden.

 

Enable mail bounce messages

Gå i Settings > Mail settings > Forward bounce messages > “Use the From address of the outgoing email”  > Enable og Save

Hvordan konfigurerer jeg en SQL-server til at afvikle AutoPilot?

AutoPilot kører på kundernes eget driftsmiljø, og er altså ikke noget hotline yder support på.

Følgende skal gøres for at alt fungerer:

    • Installer SQL med standardindstillinger (enten fuld version eller SQL Express), version 2008 R2 eller nyere (se videovejledning)
    • Serveren sættes til at køre Mixed Mode (server properties > Prik i “SQL Server and Windows Authentication mode”)
    • På serveren > Security > Login: Opret et login ved navn AutoPilot, uden prik i “Enforce password policy”. NB: Koden er ikke offentlig, men udleveres ved henvendelse til hotline, eller i den udsendte opdateringsmeddelelse. Sørg for at have koden inden du påbegynder din konfiguration af SQL Serveren.
    • Configuration Manager > SQL Server Network Configuration > Protocols for [Servernavn] > TCP/IP er slået til
    • Firewall på hhv. SQL-serveren og klienterne er åben på den nødvendige port (standard 1433)
    • Opret en ny database (uden mellemrum i navnet)
    • Restore den fremsendte backup-fil ind i databasen (overskriv eksisterende)
    • Opret i databasen > Security > Users, en bruger med Username = AutoPilot, Login name = AutoPilot og Role membership = db_owner. NB: “Role membership” er nem at forveksle med “Owned schemas” – det er IKKE det samme
    • Klienterne skal naturligvis have ret til at tilgå SQL-serveren
    • Genstart serveren

Det er op til kunden selv hvor programfilerne placeres – de behøver ikke ligge på samme server som SQL-serveren, så længe de ligger på et share der kan se og tilgå databasen.

NB: Det er essentielt at I selv tager backup af databasen, uanset type!

AutoPilot’s webtimeseddel er en Cloud-løsning der hostes og vedligeholdes af AutoPilot ApS. Løsningen kan tilgås fra enhver moderne browser, på tablets, smartphone, PC og lignende.

Tekniske krav: 

  • SQL Server 2008 R2 eller nyere
  • Seneste version af AutoPilot
  • Firewall der kan konfigureres til at åbne udvalgte porte
  • Smartphone/tablet med HTML5-kompatibel browser

For at tage webtimeseddel i brug skal der foretages en indledende teknisk opsætning og dernæst en konfiguration af produktet som følger:

1. Teknisk opsætning

Etabler en forbindelse

For at cloud-systemet kan opnå forbindelse til jeres database, skal der oprettes en forbindelse fra vores firewall til jeres. Cloud-løsningen består af 2 faste IP adresser som skal have adgang gennem jeres firewall. Således opnår I en sikkerhed for at det kun er AutoPilot ApS’ systemer, der kan tilgå jeres database.

Vi anbefaler også at I bruger en port som er forskellig fra port 1433 (MSSQL default) i jeres firewall.  I selve firewallen kan man mappe yderporten til port 1433, så ændringer internt på netværket ikke er nødvendig.

Få jeres IT-ansvarlige til at gøre følgende:

  1. Lav en access-regel i firewallen som åbner for 2 IP adr. (23.100.60.115 og 23.100.60.116) på f.eks. port 8490
  2. Lav en NAT-regel som sender trafikken til den korrekte interne IP-adresse og mapper f.eks. port 8490 til port 1433
  3. Kontroller at SQL-serveren er sat til at køre med en fast port (i dette eksempel 1433), frem for en dynamisk
  4. Tillad trafik på de nævnte porte i den lokale software-firewall på SQL-serveren

Kontrol af forbindelse

Når jeres firewall er opsat, skal I sende følgende informationer om jeres setup:

  1. Jeres offentlig IP-adresse eller domænenavn som peger på jeres firewall
  2. Den port I har valgt at NATte ind på SQL-serveren
  3. Navnet på den instans SQL-databasen kører på
  4. Navnet på SQL-databasen

Når vi har adgang udefra modtager I licenskoden og kan fortsætte med punkt 2 herunder.

Sikkerhed

Selve Cloud-løsningen er hostet på Microsoft Azure servere som leverer sikkerhed helt i top. Alle forbindelser til og fra systemet er sikret via en SSL kryptering. Kundedatabasen er således sikret imod at der åbnes for webtimeseddelens 2 offentlige IP adresser.

2. Konfigurering

Gennemgå disse fem trin for de medarbejdere der skal have adgang til webtimeseddelen:

  • Config > Licens > sæt licenskoden ind i AutoPilot Global Unique Name, luk billedet og sig Ja til at gemme ændringer
  • Config > Diverse 2 > “klik Aktiver webadgang”
  • Basis > Organisation > Medarbejdere > Medarbejderkortet > Firmakontaktinfo > udfyld feltet Firmaemail
  • Basis > Organisation > Medarbejdere > Medarbejderkortet > sæt prik i “Webadgang” og vælge det relevante sprog > Gem
  • Basis > Organisation > Medarbejdere > Tryk på “Synkroniser web for xx” (eller for alle medarbejdere, hvis du har ændret flere)

Sidste punkt udløser at der afsendes en registreringsmail til medarbejderen, hvor login bekræftes og kodeord oprettes. Dette login og kode skal medarbejderen fremover bruge, når vedkommende skal tilgå webtimeseddelen.

Hvis I oplever problemer med registreringsprocessen, skal I videresende de mails som I har modtaget fra systemet til hotline@autopilot.dk sammen med en beskrivelse af problemet.

3. Daglig brug

Bed medarbejderne logge på her: http://login.autopilot.dk – den bruger og kode de opretter er den samme der bruges i app’en.

Eller hent kvikguiden der beskriver den daglige brug af dagsseddelen eller ugeseddelen.

En patch indeholder kun de filer vi har opdateret siden sidste version. Den kan altså ikke erstatte en fuld opdatering, men bringer jer på omgangshøjde hvis I har opdateret for nyligt.

Sådan lægges patchen ind:

    1. Hent patchen på www.autopilot.dk/download
    2. Sørg for at alle har lukket AutoPilot ned (ellers får man ikke lov til at overskrive)
    3. Placer Patch.zip i AutoPilotmappen ude på serveren og udpak filen her, så de eksisterende filer overskrives
    4. Tilpas databasen i Maintenance > Database > Tilpas database > Ja/Yes

NB: Downloadsiden kræver en kode som hotline tilvejebringer, eller som du kan aflæse nederst i de opdateringsmails vi udsender.

Benyt en af disse to metoder hvis du skal sende en større datamængde til os.

Almindelig FTP

Åbn Stifinder (eller dit FTP-program).

Tilgå adressen ftp://ftp.autopilot.dk/

Porten er standard (port 21).

Bruger og kode udleveres af vores hotline.

SFTP via SSH

Åbn dit FTP-program (her er link til gratis FileZilla, hvis du ikke allerede har et program) Du kan ikke bruge Stifinder, da det ikke understøtter SSH.

Tilgå adressen ftp://ftp.autopilot.dk/

Angiv port: 2222

Bruger og kode udleveres af vores hotline.

AutoPilot opdateres ved at overskrive de eksisterende programfiler med den nyeste version, hvorefter databasen tilpasses i Maintenance.

 

Tjek disse forudsætninger for at du kan gennemføre en opdatering:

  1. Din bruger har admin-ret
  2. For SQL-kunder: Din bruger har adgang til jeres SQL-server

 

1. Luk AutoPilot

Sørg for at alle AutoPilot-programmer på alle computere er lukket, ellers får man ikke lov til at overskrive programfilerne.

Hvordan ser jeg om filer er åbne på serveren?

På jeres filserver (ikke din klientmaskine) kan du se om der er åbne filer (og lukke forbindelsen til dem) ved at vælge:
Kør > skriv fsmgmt.msc > Enter

Under Open Files, finder du AutoPilot-mappen, så du kan se hvem der har programmet åbent. Fx disse brugere der har paletten åben:

openfiles

Best practise er at bede brugerne lukke deres programmer, så deres arbejde ikke afbrydes. Kan det ikke lade sig gøre: højreklik og afslut deres forbindelse. Så kan AutoPilot-filerne overskrives.

 

2. Tag en SQL backup af AutoPilot databasen

Inden du går i gang med at opdatere AutoPilot, anbefaler vi, at du tager en SQL backup af databasen.

  • OBS: opdaterer du fra version 162 eller ældre, så er dette særligt vigtigt, da der kan være komplikationer ved store spring i versioner

Følg eventuelt denne vejledning, hvis du er i tvivl, om hvordan det gøres.

3. Hent den seneste opdatering

Hent seneste opdatering (Apsystemfiles.exe) fra downloadsiden og gem den i jeres AutoPilot-mappe på serveren (siden er kun tilgængelig for kunder med vedligeholdelsesabonnement – find koden i bunden af den opdateringsmail vi udsender, eller ved at kontakte hotline@autopilot.dk). Hvis der allerede ligger en Apsystemfiles.exe skal den overskrives.

 

4. Start udpakning

Kør Apsystemfiles.exe i AutoPilot-mappen. Den overskriver de nuværende filer. Hvis den fejler her er der sikkert nogen der har palette.exe eller hour.exe åben. Få dem til at lukke programmet og kør filen igen indtil alle filer bliver overskrevet uden fejl.

 

5. Tilpas databasen

Åbn Maintenance, via din genvej. Mangler du en genvej til Maintenance, kan du kopiere din genvej til AutoPilots Palette, højreklikke og vælge Egenskaber, og ud for destination erstatte “Pallete.exe” med “Maintenance.exe”.

Find punktet Database > klik Tilpas database. Acceptér og vent til tilpasningen er gennemført.

Under tilpasning

Får du fejlen “Posterne kan ikke tilføjes eller ændres. Regler til referentiel integritet kræver en relateret post i tabel PersonInitials2” så er løsningen at klikke “Tilpas database” igen. Når tilpasningen er gennemført kan du fortsætte herunder.

Kunder med en Access-database har nu fuldført deres opdatering. Kunder med SQL-databaser fortsætter nedenunder. Se hvilken type database du har i Maintenance > Database.

 

6. Efter opdateringen (kun for SQL-kunder)

Åbn Maintenance via din genvej, på en maskine hvor der er SQL til rådighed – for eksempel den server jeres SQL-server kører på.

a) Under “Ved opdatering” > klik på Integrity. Når denne opdatering er gennemført vises denne kommandoprompt:

b) Under “Ved opdatering” > klik på Counters. Når denne opdatering er gennemført vises en tom kommandoprompt – ellers får du en fejlbesked som du skal sende til hotline.

c) Under “Counters” > kolonnen Timer > Klik “Genberegn”. Når genberegning er udført klik “Kontrol”. Hvis du får beskeden “Tælleværk er OK” skal du ikke gøre mere. Får du ikke beskeden – kontakt hotline.

d) Under “Counters” > kolonnen Budget > Klik “Genberegn”. Når genberegning er udført klik “Kontrol”. Hvis du får beskeden “Tælleværk er OK” skal du ikke gøre mere. Får du ikke beskeden – kontakt hotline.

e) Under “Counters” > kolonnen Fakturaer > Klik “Genberegn”. Når genberegning er udført klik “Kontrol”. Hvis du får beskeden “Tælleværk er OK” skal du ikke gøre mere. Får du ikke beskeden – kontakt hotline.

f) Under “Reparationer” > Klik “Fjern dubleant bemandinger”.

g) Under “Reparationer” > Klik “Kompletter bemanding”.

h) Under “Reparationer” > Klik “Fix af disintegriteter i budgetter”.

Kunder med en SQL-database har nu fuldført deres opdatering. Se hvilken type database du har i Maintenance > Database.