Den 1. september 2020 trådte den nye ferielov i kraft i Danmark. Det ændrede måden hvorpå virksomheder skal tildele medarbejdere ferie.
Automatisk ferietildeling i AutoPilot
For at imødekomme den nye ferielov og gøre det nemmere for vores kunder, blev der introducerede en automatisk ferietildeingsknap med opdateringen til version 161.
Bruger I den automatiske ferietildeling i AutoPilot, skal I intet gøre i forhold til ferietildeling. Ferietildeling vil fortsætte præcis som det har gjort det seneste år; fuldstændig automatisk. Medarbejdere bliver tildelt det antal ferietimer, der passer til deres normtid.
Vær opmærksom på, at den automatiske ferietildeling kun tildeler de lovpligtige 5 ugers ferie. Skal medarbejderne tildeles ekstra dage, feriefridage eller feriefritimer skal dette gøres manuelt. Se hvordan længere nede i indlægget.
Manuel tildeling af feriefridage/feriefritimer
Tildelingen af feriefridage eller feriefritimer er ikke omfattet af den nye ferielov. Det skal tildeles manuelt, som I plejer.
Nogle kunder har konfigureret automatisk tildeling af feriefridage, men hvis ikke I har automatisk kvartalsvis tildeling af feriefridage, eller I har tildeling i timer, så skal dagene/timerne tildeles manuelt:
Vælg Administration > Ferie/afspadsering > Feriefridage eller Feriefritimer
Aktuel ændringsdato vælges
Skriv initialer og antal dage eller timer for aktuelle medarbejdere og aflever kladden
Se også filmklip med tildeling af ferie.
Automatisk tildeling af ferie/fri i timer
Fra 1/7 introducerer vi automatisk tildeling af ferie/fri i timer. Der kommer mere info her på bloggen og i nyhedsbrevet.