Hosted AutoPilot kan ikke gemme bruger og kode
Den hostede AutoPilot leveres via Microsofts RemoteApp-produkt. Desværre er der flere lokale sikkerhedsindstillinger hos slutbrugeren der kan forhindre afviklingen.
Når brugeren har fulgt vejledningen til at oprette en genvej, kan det ske at den gemte bruger/kode ikke huskes efter en genstart, selvom man har sat flueben i boksen “Husk mine legitimationsoplysninger”. Problemet kan have to årsager.
Løsning #1
Har du en Windows 11 PC, har en Windows opdatering måske medført en stramning af sikkerhed.
En typisk indikation vil være nedenstående, hvor du advares, om at “Windows Defender Credential Guard” ikke tillader, at du gemmer loginoplysninger (se nedenstående).
I nogle tilfælde er løsningen blot nedenstående.
- Åbn Windows start-menuen og gå til Manage Windows Credentials / Administrér Windows-legitimationsoplysninger
- Tryk på “Add a generic credential” / “Tilføj generiske legitimationsoplysninger”
- Indtast nedenstående i vinduet, der kommer frem:
Internet or network address: TERMSRV/RDS-BROKER-GW.CLOUD.LOCAL
Username: dit brugernavn til AutoPilot Hosted
Password: dit kodeord til AutoPilot Hosted
Løser det ikke umiddelbart problemet, så kan det være nødvendigt først at fjerne RemoteApp forbindelsen plus samtlige AutoPilot relateret loginoplysninger i Windows Credential Manager, som beskrevet i nedenstående vejledning. Herefter følges Løsning #3 igen.
Løsning #2
OBS:
Følgende ændringer kan potentielt åbne for uforudsete sikkerhedshuller, hvorfor vi ikke anbefaler, at de foretages uden grundig undersøgelse. Ændringerne foretages altså på eget ansvar.
Netværket er underlagt en domain controller, hvor group policies ikke tillader at brugerne gemmer legitimationsoplysninger.
Tilføj disse domain policy settings:
Alle “enabled” linjer får værdien TERMSRV/*
Husk at gennemføre opdateringen med en genstart eller gpupdate /force