FAQ

Søg efter:

 

Fejlmeldinger

 

 

Denne fejl kan komme, når du laver en større rapport eller udtræk i AutoPilot. Fejlen skyldes en begrænsning på din lokale maskine.

MaxLocksPerFile exceeded

For at afhjælpe den, skal værdien MaxLocksPerFile øges i din lokale registreringsdatabase. Registreringsdatabasen er ikke noget vi anbefaler almindelige brugere at røre ved.

Få jeres IT-ansvarlige til at følge Microsofts anvisning her: https://support.microsoft.com/en-us/kb/815281

Værdien under:

Local_Machine/Software/Microsoft/Jet/3.5/Engines/Jet 3.5

skal øges, fx til 19000.

 

 

Kør program giver: Automation Error The specified module could not be found

AutoPilot mangler de nødvendige komponenter for at køre. Geninstaller klientsoftwaret med de tilstrækkelige rettigheder (se artikel om installation)

Kør program giver: AutoPilot blev nægtet adgang til SQL server. Kontakt systemadministrator.

 

Fejlen opstår oftest på systemer der netop er overgået til SQL, eller er nyligt installerede. Fejlen skyldes oftest:

  • Password er forkert på SQL serveren > Security > Login > AutoPilot. NB: Af sikkerhedsmæssige årsager får du kun koden til loginet udleveret ved henvendelse til hotline@AutoPilot.dk
  • På SQL-serveren er der ikke valgt “SQL Server and Windows Authentication mode” under Server Properties > Security

Tjek at ApSystem.mdb rent faktisk ligger i den angivne sti.

ApSystem.mdb skal ligge sammen med programfilerne i AutoPilot-mappen på jeres filshare.

Fejl: Disse initialer findes ikke i databasen.

Du prøver at køre genvejen til AutoPilot med nogle forkerte initialer, eller uden initialer, under administratorkontoen.

Se på Egenskaber på den genvej du benytter. Hvis ikke der står nogle initialer efter stien ud for “Destination”, vil programmet bruge dem du er logget ind med.

Se artikel om at installere klientsoftware, punkt 3.

Bad page or file number / Bad file name or number

 

Denne fejl kan have flere forskellige årsager, afhængigt af hvor den opstår, men fælles for dem alle er at den pågældende bruger forsøger at kontakte en netværkslokation der ikke er tilgængelig for vedkommende.

 

Under opstart af program

Hvis fejlen opstår under start at programmet:

  • DNS driller… prøv at bruge IP adresse i ApSystemInit.exe i stedet for \\servernavn\share eller mappet drev, eksempelvis 192.168.25.10\AutoPilot
  • Tjek stien i genvejen til programmet – hvis der er mellemrum i stien, skal stien op til parametrene omgives med citationstegn (“)
  • Tjek stien i ApSystemInit.exe – her må IKKE forekomme citationstegn (“)

 

Under fileksport

Hvis fejlen opstår under en fileksport, tjek:

  • At brugeren har ret til at tilgå netværkslokationen du er ved at gemme til
  • At netværkslokationen findes
  • At filen ikke er i brug eller skrivebeskyttet

 

Kør program giver: Runtime error 3265: Elementet kan ikke findes

 

Fejl: Elementet kan ikke findes i den samling, der svarer til det anmodede navn eller ordenstal.

Alternativt: Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name or ordinal

Databasen er ikke tilpasset korrekt. Gør det i Maintenanceprogrammet > Database > Tilpas database

Eksport af diverse rapporter til pdf udløser: Runtime Error '-2147190908 (80047784)': Failed to export report

 

Ultimo november 2015 distribuerede Microsoft Windows-opdateringen KB3102429 som for en del forskellige programmer forhindrer eksport til pdf.

Opdateringen er valgfri og ikke-kritisk. Den supporterer angivelse af valuta i Azerbadjans møntfod (mere info her). Hvis ikke det er essentielt for kundens drift har Microsofts BreakFix-afdeling anbefalet os at fjerne denne Windows-opdatering, så AutoPilot kan eksportere til pdf igen.

 

1. Fjern den problematiske opdatering (KB3102429)

I Kontrolpanel > Programmer > Programmer og funktioner > Installerede opdateringer.

Find opdateringen med løbenummer KB3102429 > højreklik > Fjern

KB3102429-opdatering

 

Genstart maskinen – der går et par minutter mens Windows Update konfigurerer.

Nu er opdateringen fjernet, men kommer ind igen næste gang Windows Update køres.

 

2. Sørg for opdateringen ikke kommer igen

I Kontrolpanel > Windows Update > Valgfri opdateringer.

KB3102429-valgfrie opdateringer

 

Find opdateringen med løbenummer KB3102429 > højreklik > Skjul opdatering

KB3102429-skjul opdatering

 

Nu viser den sig ikke næste gang Windows Update afvikles.

APUpdate giver: Firmaangivelse mangler.

 

Fejlen kommer når man kører APUpdate.exe direkte fra AutoPilot-mappen og ikke via Maintenance.

For at starte opdateringsprogrammet skal du gå i Maintenance > Programopdatering.

Kør program giver: Fejl ved åbning af AutoPilot databasen
  • Databasefilen/instansen hedder noget andet end det der står i APsystem (se artikel om Apsystem)
  • For SQL-brugere: AutoPilot-brugeren mangler på databasen, eller er knyttet til et forkert login (artikel om opsætning af SQL)
  • For SQL-brugere: Password for AutoPilot-login er udløbet(artikel om opsætning af SQL)
  • For SQL-brugere: SQL Serveren er i Windows Authentication mode i stedet for Mixed Mode (SQL Server and Windows Authentication mode) (artikel om opsætning af SQL)
  • Hvis du lige har flyttet til ny SQL-server: Det kan tænkes servernavnet ikke bliver resolvet rigtigt af din DNS. Prøv i SQL Configuration Manager > SQL Server Services > at starte den service der hedder “SQL Server Browser”.
Forkert udfyldt apsystem.mdb giver fejlen: Fejl ved åbning af database.

 

AutoPilot kan ikke læse stien på programfiler/database, fra filen ApSystem.mdb i AutoPilot-mappen. Den er sikkert utilgængelig eller forkert udfyldt. Se artikel om Apsystem.

For SQL-brugere: Hvis alt er udfyldt korrekt, skal du tjekke om der er hul igennem din firewall til SQL-databasen. Hvis du for eksempel kan afvikle AutoPilot på den server der hoster SQL-databasen, men ikke fra klientmaskinerne, tyder det på problemer med fremkommeligheden over netværket.

Programmet kan ikke åbne ApSystem.mdb der peger på databasen. Kendte årsager:

  • Du prøver at afvikle ApUpdate.exe der hvor du har downloadet den til, i stedet for at lægge den i AutoPilot-mappen og afvikle den igennem Maintenance (se artikel om at opdatere)
  • Rettighedsproblem på serveren – brugeren kan ikke tilgå filen (kontakt din IT-mand)
  • Apsystem er ødelagt (kontakt hotline@AutoPilot.dk)
Ved filflet: runtime error 53 - file not found / Run time error 70: Permission denied

Ved dokumentfletning kan AutoPilot ikke få adgang til fletteskabelonen. Fejlen viser sig måske kun for nogle brugere, og kan afhænge af om de selv har oprettet skabelonen, eller en anden har.

Problemet opstår fordi skabelonen ligger på et netværksshare, der ikke er del af en trusted zone.

Kendte løsninger: Bed din IT-ansvarlige om at føje dit lokale intranet til trusted zones, ved at gå til Internet Explorer > Funktioner > Internetindstillinger:

faq internetindstillinger_flet1

faq internetindstillinger_flet2

faq internetindstillinger_flet3

 

Opdateringsprogrammet kan ikke køre.

 

Du prøver at køre genvejen til opdateringsprogrammet, men får beskeden:

AutoPilot kan ikke åbne databasen "XXX"

hvor XXX er navnet på jeres database.

Det er næsten altid et spørgsmål om rettigheder – ofte fordi brugeren godt nok er lokaladministrator, men ikke administrator på domænet. Log på med en domæneadmin-konto, og prøv igen.

Lykkes det ikke, anbefaler vi at du foretager en manuel opdatering i stedet (se artikel om manuel opdatering).

 

NB: Tjek også lige om databasen rent faktisk ligger der. Hvis en kollega eller noget antivirus har fjernet filen, får du samme fejl.

Grafikker mangler fx i planlægning, honorardisponering og forbrugsstatistik.

 

Klientmaskinen mangler en komponent som er del af klientsoftwaret, men som ikke er blevet korrekt installeret. Hent komponenten manuelt og læg den ind på de(n) berørte maskine(r).

Download sscsdk80.dll fra downloadsiden og kopier den til den rette lokation. Henholdsvist:

  • For Windows 32bit: C:\Windows\system32
  • For Windows 64bit: C:\Windows\SysWOW64

Hvis jeres sikkerhedspolitikker ikke lader dig hente filen, kan du måske hente den zippede udgave af filen som skal pakkes ud, inden du flytter den til windows-mappen.

Denne fejl skyldes i få tilfælde at netværkslokationen hvor AutoPilot ligger, ikke er tilgængelig. Langt oftere skyldes den dog en Windows-fejl, som ikke har med AutoPilot at gøre.

Jeres IT-mand kan læse mere om en løsning på SevenForums.

NB: Vi har intet med indholdet på SevenForums at gøre, men ved at løsningen her kan løse problemet.

Ved opdatering: The attempt to connect to the server failed...

 

Opdateringsprogrammet siger:

Starter opdatering af AutoPilot...
The attempt to connect to the server failed.
Ingen forbindelse til Internet
Kan ikke opdatere AutoPilot.

 

Kendte fejlkilder:

  • Du har ingen internetforbindelse ud af huset
  • Du kan ikke komme igennem deres firewall (tillad apupdate.exe)
  • Antivirus blokerer; slå det fra som en test (særligt Norman og F-Secure er svært at komme igennem)
  • Du kan ikke tilgå FTP-kilder pga. jeres sikkerhedsopsætning
Kør program giver: Runtime error 5: Invalid procedure call or argument

Programmet mangler rettigheder. Kør programmet vha. højreklik > “Kør som administrator”

Ved installation: Fatal fejl, er ikke i stand til at generere installationens logfil

 

Du har ikke de nødvendige rettigheder – du skal som minimum være lokal administrator. Se artikel om at installere.

Ved opdatering: Kan ikke hente opdaterings specifikation på AutoPilot opdateringsserver

 

Opdateringsprogrammet siger:

Starter opdatering af AutoPilot...
Error details not available.: Kan ikke hente opdaterings specifikation på AutoPilot opdateringsserver
Kan ikke opdatere AutoPilot.

 

Kendte fejlkilder:

  • Du har ikke tilstrækkelige rettigheder. Tildel fuld læse/skriveret til AutoPilot-mappen.
  • Du har ikke tilladelse til FTP-download (test om du kan logge på og hente fra en FTP-server).
  • Du har ikke hul igennem firewall. Firewall skal tillade Maintenance og Apupdate at tilgå ftp.AutoPilot.dk
I Maintenance: Afvikling af scripts giver en prompt som forsvinder straks

 

For eksempel ved afvikling af Integrity, Counters eller Safety:

  • Tjek at du befinder dig på serveren hvor SQL er installeret.
  • Tjek at sql-filerne (Integrity.sql, Counters.sql og Safety.sql) faktisk er i AutoPilot-mappen. De er del af opdateringen, men kan blive sorteret fra af antivirus-programmer.
  • Tjek at filen runsql.bat faktisk er i AutoPilot-mappen. Den er del af opdateringen, men kan blive sorteret fra af antivirus-programmer.
  • Bliv ved at trykke på knappen der udløser fejlen, til du ser “UNC paths are not supported. Defaulting to Windows directory”. UNCstier er ikke tilladt på serveren. Man kan tilføje en værdi der tillader dem.

For at tillade brug af UNC-stier, gå i Start > Kør > indsæt og kør denne linje:

REG ADD "HKCU\Software\Microsoft\Command Processor" /V DisableUNCCheck /T REG_DWORD /F /D 1

Afslut med at genstarte serveren.

Tekster er meget store, eller mangler helt

 

Tekster kan blive så store at man slet ikke kan se dem, fordi de overskrider den plads der er reserveret til dem. For eksempel som her, hvor flere af ikonerne mangler en label:

Store tekster i AutoPilot

Det skyldes at Windows 7 er indstillet til at køre med tekster større end 100%, enten som del af installationen eller efter installationen af brugeren selv.

Løsning 1: Indstil Windows til at køre med mindre tekster (Kontrolpanel > Skærm > Prik i “Mindre – 100%”). Hvis Windows allerede er indstillet til 100%, er det sikkert sat under installationen af styresystemet, og der er ikke nogen måde man kan ændre det på i kontrolpanel eller lignende. Brug Løsning 2.

Løsning 2: Manuel ændring af værdierne i registreringsdatabasen. Bør kun udføres af en IT-kyndig.

Se først http://support.microsoft.com/kb/2396756 – her ligger også en FixIt du kan bruge.

Alternativt kan det rettes med håndkraft, ved at lave følgende ændringer i registreringsdatabasen:

Kør regedit og find: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Fonts

 

Tjek fontværdien

 

  1. Sørg for at værdien for “MS Sans Serif 8,10,12,14,18,24” er = “SSERIFE.FON”
  2. Sørg for at værdien for “MS Serif 8,10,12,14,18,24” er = “SERIFE.FON”
  3. Sørg for at værdien for “Courier 10,12,15” er = “COURE.FON”

Hold tungen lige i munden: Problemet opstår hvis værdien for punkt 1 er SSERIFF.FON, frem for SSERIFE.fon.

SSERIF.FON er filen der indeholder den forstørrede fontdefinition, og skal altså rettes til SSERIFE.FON.

Fejl ved tilpasning af database eller under opdatering

 

AutoPilot er ved at tilpasse databasen, men skal bruge mere plads i transaktionsloggen, end I har indstillet jeres SQL-server til at tillade. Det kan der jo være en god grund til – derfor spørg jeres SQL-administrator.

For at ændre indstillingen, åbn SQL Management Studio > Databases > Egenskaber på AutoPilot-databasen > Files:

 

logfile_is_full

 

Klik […] i linjen med logfilen (hvor kolonnen File Type viser “LOG”). Sæt maximum file-size til “Unlimited”.

Godkend alle ændringer og prøv igen.

 

Mulighed 2

Det kan være jeres logfil ikke kan sættes til Unlimited, men hopper tilbage til Restricted File Growth. Tjek om der er mere plads på den disk som logfilen ligger på.

Fejl ved åbning af programmet: Runtime error 429

Klientsoftwaret er ikke installeret, eller ikke installeret korrekt. Geninstaller med en administratorkonto (se artikel om installation).

Ved opdatering: Runtime error 75: Path/file access error
  • Tjek at AutoPilot-filerne ikke er i åbne
  • Du mangler administratorrettigheder, højreklik på Maintenance-genvejen > “Kør som administrator”, eller kontakt din IT-ansvarlige
  • Se også artiklen om at opdatere
Fejl ved afvikling af Counters i Maintenance-programmet.

 

Fejlen kommer når man prøver at afvikle Counters via Maintenance-programmet, ofte i forbindelse med en opdatering.

Maskinen mangler den nævnte komponent som er del af klientsoftwaret. Installer klientsoftwaret igen – se artikel om installation.

Afvikling af scripts giver: SQLCMD blev ikke genkendt som intern eller ekstern kommando
  • Kør Maintenance med eleverede rettigheder (højreklik på Maintenance-genvejen > Kør som administrator).
  • Du sidder på en maskine uden SQL-komponentem SQLCMD. Find en maskine hvor SQL er installeret og prøv igen – fx på jeres SQL-server.
Afvikling af scripts udløser prompt: SQLCMD: 'xxx' invalid file name

 

Kan fx sige: “SQLCMD: ‘AutoPilot’ invalid file name”

SQL-databasen hedder sikkert noget med mellemrum i, fx “HansenConsult AutoPilot”. Derfor bliver anden del af db-navnet fortolket som et parameter… Ændr databasenavnet i Management Studio og referencen i Apsystem til noget uden mellemrum.

Kør program giver: The SELECT permission was denied on object 'Persons'

 

På SQL-serveren: Databases > AutoPilot-databasen > Properties > Membership > AutoPilot brugeren skal være “db_owner”.

 

Kør program giver: Udgiveren kunne ikke bekræftes

 

Her er udelukkende tale om en advarsel, ikke en fejlmelding. Ikke desto mindre kan den være irriterende for brugerne. Den rigtige løsning er at indstille jeres sikkerhedspolitikker på serveren, så de ikke advarer om usignerede executables. Det er en opgave for jeres IT-afdeling.

Alternativt kan du tilpasse klientmaskinens registreringsdatabase.

 

Windows XP

Download og udpak: RunFix_WinXP.zip

Kør reg-filen på klientmaskinen der har problemet og genstart den.

 

Windows 7

Download og udpak: RunFix_Win7.zip

Kør reg-filen på klientmaskinen der har problemet og genstart den.

 

Vejledninger

Hvordan udpeger jeg hvor database og programfiler ligger?

 

ApSystem.mdb er den pegepind programmet bruger til at finde lokationen på programfiler og database. Denne pegepind SKAL befinde sig i AutoPilot-mappen, sammen med programfilerne.

For at redigere i filen: kør ApSystemInit.exe fra AutoPilot-mappen på jeres filshare (kræver at AutoPilots klientsoftware er installeret).

Tjek at felterne er korrekt udfyldt. Hvis ikke de er, klik “Tillad redigering” og udfyld dem således:

Kolonne Skal indeholde
ID Er autogenereret og kan ikke udfyldes. Tallet kan bruges som parameter på en genvej til Pallete.exe. Således kan man referere til forskellige databaser, med forskellige genveje.
Access fil For kunder med en access-database. Udfyldes med en absolut sti eller en UNC-sti. Eksempelvis:

  • K:\AutoPilot\Database\HansenConsult.mdb
  • 192.168.25.10\AutoPilot\Database\HansenConsult.mdb
  • server2\filer\AutoPilot\Database\HansenConsult.mdb
Sti til rapportfiler Skal udfyldes, med sti til rapportfilerne, oftest roden af AutoPilot-mappen. Eksempelvis:

  • K:\AutoPilot
  • 192.168.25.10\AutoPilot
  • server2\filer\AutoPilot
1/101 Skal udfyldes, med 1 for Access-databaser eller 101 for SQL-databaser.
SQL server navn For kunder med en SQL-database. Udfyldes med navn og eventuel instans på SQL-serveren. Eksempelvis: HansenServer\SQLexpress2008
SQL database navn For kunder med en SQL-database. Udfyldes med SQL-databasens navn. Eksempelvis: Hansen
Programversion Skal udfyldes, med tallet 7. NB: Visse ældre kunder kan ikke skrive til dette felt. Programmet kører uden denne værdi, men kontakt AutoPilot for at få tilpasset jeres apsystem.mdb.
Hvad skal der til på serveren for at afvikle AutoPilot?

 

Understøttede serverversioner: Windows server 2003 SBS og nyere (både 32 og 64bit).

Minimum hardwarekrav

Serveren skal have en kraftig CPU, jo hurtigere disk jo bedre (min. 7200 rpm IDE, men gerne SAS eller solid state), samt mindst 8 GB ram. Heraf bør 2GB RAM være reserveret til SQL-serveren.

AutoPilots programfiler (ca. 100MB installeret) placeres på jeres filserver.

AutoPilot programmet (ca. 15 MB installeret) afvikles af den enkelte medarbejders PC, der skal have mindst 2GB RAM samt Windows XP eller nyere.

 

VPN
Generelt er det ikke tilrådeligt at afvikle programmet direkte over en VPN. Uanset linjehastighed vil der være så meget network latency at applikationen opfører sig sløvt. Vi anbefaler en terminalserver eller RemoteApp i stedet.

 

Terminalserver
Eventuel afvikling af AutoPilot over internettet skal foregå på en Microsoft Terminal Server. Terminal-serveren skal have en kraftig CPU, 512 MB RAM pr samtidig bruger, samt MS Terminal Server licens til et passende antal brugere.

 

Opsætning
På serveren består AutoPilot af en samlet programpakke, samt en database, som brugerne alle tilgår fra deres klienter på netværket.

1) Opret en AutoPilot-mappe på serveren, som alle brugerne kan tilgå, og placer følgende i den:

  • Nyeste programpakke, opdateringsprogrammet apupdate og Load.mdb. Filerne kan hentes af kunder med vedligeholdelsesabonnement, kontakt hotline for login-info, eller se opdateringsmeddelelsen der er sendt ud på mail. Hent filer.
  • Apsystem.mdb (den udleverer AutoPilot ApS i forbindelse med opstarten)
  • Fakturalayout (det udleverer AutoPilot ApS i forbindelse med opstarten)

2) De daglige brugere skal som minimum have følgende rettigheder på AutoPilot-mappen:

  • Gennemgang af mappe/kørsel af fil
  • Visning af mappeindhold/Læsning af data

Når ovenstående er gjort skal du klargøre klienterne.

 

Databaser

AutoPilot kører enten på en Access-backend eller en SQL.

Kunder der bruger Access, skal placere databasen hvor den er tilgængelig for brugerne. Vi anbefaler undermappen “Database” i AutoPilot-mappen.

Kunder der bruger SQL, skal sørge for at databasen ligger på en kørende SQL-server, som brugerne kan tilgå. Se desuden artikel om konfigurering af SQL.

NB: Det er essentielt at I selv tager backup af databasen, uanset type!

3) I AutoPilot-mappen: Kør Apsysteminit.exe på en maskine med klientsoftwaret installeret, og udfyld felterne (se artikel om Apsystem).

 

Hvad består AutoPilot af?

  • Klientsoftware (komponenter der lader dig afvikle programmerne, som skal installeres på alle klientmaskiner)
  • Programpakken (en fælles samling exe-filer, rapportfiler etc., som ændres når man opdaterer programmet)
  • Databasen (Access eller SQL, som tilpasses efter nyeste specifikationer ved opdatering af programmet)

Der er intet til hinder for at klientsoftware, programfiler og database alle er placeret på én og samme maskine… men langt de fleste foretrækker at have programfilerne + databasen på et fælles netværksdrev, som så bliver tilgået fra klientmaskinerne.

faq_client server database

 

Den hostede AutoPilot leveres via Microsofts RemoteApp-produkt. Desværre er der flere lokale sikkerhedsindstillinger hos slutbrugeren der kan forhindre afviklingen.

Når brugeren har fulgt vejledningen til at oprette en genvej, kan det ske at den gemte bruger/kode ikke huskes efter en genstart, selvom man har sat flueben i boksen “Husk mine legitimationsoplysninger”. Problemet kan have to årsager.

 

Løsning #1

Netværket er underlagt en domain controller, hvor group policies ikke tillader at brugerne gemmer legitimationsoplysninger.

Tilføj disse domain policy settings:

remoteapp-domain-controller

Alle “enabled” linjer får værdien TERMSRV/*

 

remoteapp-domain-controller2

 

Husk at gennemføre opdateringen med en genstart eller gpupdate /force

 

 

Løsning #2

Når ovenstående er gennemført kan det være nødvendigt at fjerne alle gamle legitimationsoplysninger fra de berørte klientmaskiner og tilføje dem igen som generiske credentials – det vil sige udenom den vanlige dialogboks der kommer under oprettelse af genvejen.

 

1. Fjern de gemte logon-oplysninger for webstedet

Gå i Kontrolpanel > Styring af legitimationsoplysninger > Legitimationsoplysninger til websted

NB: Findes ikke på alle maskiner. I så fald, gå videre til punkt 2. Ellers:

 

Fjern alle forekomster af “apcloud”, “apcloudhost” og “AutoPilot”

styring-af-legitimationsoplysninger1

 

 

2. Fjern de gemte logon-oplysninger for Windows

Gå i Kontrolpanel > Styring af legitimationsoplysninger > Windows legitimationsoplysninger

Fjern alle forekomster af “apcloud”, “apcloudhost” og “AutoPilot”

styring-af-legitimationsoplysninger1

 

 

3. Gem bruger/kode igen

Gå i Kontrolpanel > Styring af legitimationsoplysninger > Tilføj generiske legitimationsoplysninger.

generiske-legitimationsinfo

 

Udfyld dialogen:

generiske-legitimationsinfo-dialog

Internet- eller netværksadresse: apcloudhost.cloudapp.net

Brugernavn: udleveret per mail (husk foranstillet cloudapp\)

Adgangskode: udleveret per mail (copy/paste koden ind frem for at indtaste den)

Klik OK

 

 

4. Genstart maskinen

Test at forbindelsen kan oprettes.

 

Installer Remote Desktop

Åbn Appstore. Find og installer nyeste version af Microsoft Remote Desktop. Hav kode til dit Apple ID parat når programmet skal installeres.

Vælg “Keep in dock”.

 

Konfigurer Remote Desktop

Start Remote Desktop og vælg Remote Resources:

 

 

Indtast:


URL https://apcloud.AutoPilot.dk/rdweb/feed/webfeed.aspx
User name cloud\[dit brugernavn]
Password [din kode]

 


 

Tryk Refresh og luk vinduet.

De tilgængelige applikationer vises nu. Dobbeltklik på AutoPilot

 

Daglig brug

Åbn Microsoft Remote Desktop og start AutoPilot-paletten fra listen over Remote Resources:

 

 

 

Hvordan tilgår jeg mine filer?

AutoPilot producerer forskellige filer – pdf-bilag, linkfiler til finans, flettefiler med mere. For at bruge dem skal du kopiere dem fra den hostede løsning til din lokale maskine.

Når du står på Paletten kan du få adgang til de filer AutoPilot producerer, ved at klikke Filer > Firmafolder (mappe som hele firmaet har adgang til) eller Filer > Min folder (mappe kun du har adgang til). Fakturakopier lægges automatisk i Firmafolderen > PDF-fakturaer. Kontakt os hvis denne adgang skal begrænses til udvalgte brugere.

Filerne kan copy/pastes over på din lokale maskine som vanligt.

 

Hvordan ændrer jeg sprog?

Serveren gætter som udgangspunkt på hvilket sprog dit styresystem taler. Dette gæt er ikke altid helt korrekt. For at ændre sprog vælges Indstil (på engelsk: Set) i programlinjen. I billedet vælges det ønskede sprog ud for “Formater”.

 

Det kan være rigtigt bøvlet at tilgå et program der ligger på en fjernserver. Men med en lille indsats kan man få en genvej på skrivebordet så det virker som vanligt.

 

NB: Denne guide gælder kun windows 10 

 

Tryk Windowsknappen og begynd at skrive Remote > vælg “Åbn  RemoteApp og skriveborde”

1

 

Klik i venstre side på “Åbn RemoteApp og skriveborde”

 

I guiden hvor du skal angive Mailadresse eller URL-adresse indsætter du:

https://apcloud.AutoPilot.dk/rdweb/feed/webfeed.aspx

 

 

 

 

 

Klik Næste og Næste.

 

I billedet “Angiv dine legitimationsoplysninger” indtaster du:

Indtast:


URL https://apcloud.AutoPilot.dk/rdweb/feed/webfeed.aspx
User name cloud\[dit brugernavn]
Password [din kode]

Sæt flueben i “Husk mine legitimationsoplysninger” og klik OK.

 

 

Når processen er udført kan du gå i Windows > skriv auto > AutoPilot-ikonet vises i toppen:

7

 

Højreklik på genvejen og vælg “Fastgør til Start”, eller venstreklik og træk den ud på skrivebordet:

8

 

Nu kan du tilgå programmet uden at skulle igennem logonproceduren igen.

 

 

Hvordan tilgår jeg mine filer?

AutoPilot producerer forskellige filer – pdf-bilag, linkfiler til finans, flettefiler med mere. For at bruge dem skal du kopiere dem fra den hostede løsning til din lokale maskine.

Når du står på Paletten kan du få adgang til de filer AutoPilot producerer, ved at klikke Filer > Firmafolder (mappe som hele firmaet har adgang til) eller Filer > Min folder (mappe kun du har adgang til). Fakturakopier lægges automatisk i Firmafolderen > PDF-fakturaer. Kontakt os hvis denne adgang skal begrænses til udvalgte brugere.

Filerne kan copy/pastes over på din lokale maskine som vanligt.

 

Hvordan ændrer jeg sprog?

Serveren gætter som udgangspunkt på hvilket sprog dit styresystem taler. Dette gæt er ikke altid helt korrekt. For at ændre sprog vælges Indstil (engelsk: Set) i programlinjen. I billedet vælges det ønskede sprog ud for “Formater”.

 

Det kan være rigtigt bøvlet at tilgå et program der ligger på en fjernserver. Men med en lille indsats kan man få en genvej på skrivebordet så det virker som vanligt.

 

NB: Denne guide gælder kun windows 7

 

Gå i Kontrolpanel > RemoteApp og fjernskrivebordsforbindelser

Klik i venstre side på “Opret en ny forbindelse med RemoteApp og skrivebordsforbindelser”

 

I guiden hvor du skal angive Mailadresse eller URL-adresse indsætter du:

https://apcloud.AutoPilot.dk/rdweb/feed/webfeed.aspx

 

 

Klik Næste og Næste.

I billedet “Angiv dine legitimationsoplysninger” indtaster du:

Indtast:


URL https://apcloud.AutoPilot.dk/rdweb/feed/webfeed.aspx
User name cloud\[dit brugernavn]
Password [din kode]

Sæt flueben i “Husk mine legitimationsoplysninger” og klik OK.

 

 

Når processen er udført kan du gå i Start > Programmer > RemoteApp og skrivebordsforbindelser> WorkResources > AutoPilot.

Højreklik på AutoPilot > Send til > Skrivebord.

RemoteApp_genvej3

Nu optræder genvejen på dit skrivebord og du kan tilgå programmet uden at skulle igennem logonproceduren igen.

 

 

Hvordan tilgår jeg mine filer?

AutoPilot producerer forskellige filer – pdf-bilag, linkfiler til finans, flettefiler med mere. For at bruge dem skal du kopiere dem fra den hostede løsning til din lokale maskine.

Når du står på Paletten kan du få adgang til de filer AutoPilot producerer, ved at klikke Filer > Firmafolder (mappe som hele firmaet har adgang til) eller Filer > Min folder (mappe kun du har adgang til). Fakturakopier lægges automatisk i Firmafolderen > PDF-fakturaer. Kontakt os hvis denne adgang skal begrænses til udvalgte brugere.

Filerne kan copy/pastes over på din lokale maskine som vanligt.

 

Hvordan ændrer jeg sprog?

Serveren gætter som udgangspunkt på hvilket sprog dit styresystem taler. Dette gæt er ikke altid helt korrekt. For at ændre sprog vælges Indstil (engelsk: Set) i programlinjen. I billedet vælges det ønskede sprog ud for “Formater”.

 

Jeg har fået ny server/nyt filshare/ny SQL-server og har brug for at flytte AutoPilot.

 

1. Flyt programmet på filserveren

Tag AutoPilot-mappen på filserveren og flyt derhen hvor du vil have den.

Åbn apsysteminit.exe, tryk Tillad redigering. (ved fejl om manglende komponenter; installer klientsoftware fra AutoPilot-mappen > Package > Setup. Sig Ja til at beholde nyere filer.)

Stien i “Sti til rapportfiler” ændres så det passer med den nye lokation.

Genvejene ude på klientmaskinerne (til palette.exe, config.exe og maintenance.exe) opdateres med den nye lokation.

 

2. Flyt SQL-databasen til ny SQL-server

På den gamle server: Tag en backup af databasen og sæt den kørende database OFFLINE så der ikke af vanvare registreres i den. Se eventuelt artikel om backup af databasen.

Tjek at den nye server opfylder følgende krav:

  • SQL skal køre mixed mode eller SQL-server authentication
  • Klienter skal have ret til at tilgå SQL-server og filshare
  • Remote connections skal være slået til på SQL-server
  • TCP/IP skal være slået til på SQL-serverens instans
  • SQL-server og SQL-browser skal køre
  • Firewall skal tillade SQL-traffik til netværket

På den nye SQL-server:

  • På serveren > Security > Login: Opret et login ved navn AutoPilot, uden prik i “Enforce password policy”. NB: Koden er ikke offentlig, men udleveres ved henvendelse til hotline, eller i den udsendte opdateringsmeddelelse. Sørg for at have koden inden du påbegynder din konfiguration af SQL Serveren.
  • Lav en ny database med samme navn som den gamle. Restore din gamle backup ind i den, og overskriv den eksisterende (tomme) database
  • I databasen, find Security > Users > AutoPilot. Slet brugeren AutoPilot. Lav en ny bruger ved navn AutoPilot, og sæt flueben i “Membership/Database role membership” ud for db_owner

 

3. Ændr referencen til ny lokation

Åbn apsysteminit.exe igen, tryk Tillad redigering.

I kolonnerne “SQL server navn” og “SQL database navn” ændres så de passer med den nye lokation. Se artikel om Apsystem for hjælp og eksempler

 

4. Test

Fjern eller omdøb databasen på den gamle server. Test om genvejene fra klienterne fungerer. Hvis ikke, tjek:

  • At der er kontakt til sql-serveren fra klientmaskinen (installer AutoPilots klientsoftware på serveren, lav genvej til palette og tjek om det kører – hvis det virker på serveren er den gal med forbindelsen fra klientmaskinen til serveren… kontroller firewall, om servicen kører, om remote connections er slået til)
  • At stien til serveren er korrekt sat op (åbn apsysteminit og kig at det stemmer. Husk at stiangivelser bruger \ til stien, IKKE / )
  • At AutoPilot-brugeren ejer databasefilerne (i SQL management studio, se på database > Properties > Files > Owner skal stå til AutoPilot)
  • At du har lavet det rette SQL-serverlogin med rette kode
Backup af AutoPilots database er jeres ansvar, og skal være en del af jeres daglige backup-rutine.

Der er ingen indbygget backup-funktion i AutoPilot, så du skal konfigurere dit backup-program til at inkludere databasen. Der findes mange forskellige applikationer der kan håndtere regelmæssig backup, såsom SQLBackupAndFTP for SQL-kunder, eller SyncBack til backup af Access-kundernes flade mdb-fil. Databaserne er det eneste du skal bekymre dig om. Programfiler, fakturalayouts osv. kan vi tilvejebringe uden problemer.

Du finder information om server- og databasenavn, ved at kigge i apsysteminit.exe i AutoPilot-mappen.

Her gælder naturligvis almindelig god praksis omkring backup – vi anbefaler en fuld backup minimum én gang om dagen.

Du kan have brug for at tage en manuel backup, enten som del af en daglig backup-rutine, eller hvis vores hotline skal bruge en kopi.

 

 

Se fremgangsmåden i filmen, eller følg tjeklisten her:

  • Åbn SQL Management Studio på din server
  • Connect med de nødvendige credentials
  • I “Object Explorer” i venstre side, fold “Databases” ud
  • Højreklik på jeres AutoPilot-database > vælg Tasks > Backup
  • Nederst i billedet, klik “Remove” for at fjerne eventuelle gamle backup-sæt
  • Klik “Add”
  • Udfyld destination og filnavn til sidst – for eksempel [Dags_dato_firmanavn.bak], og OK
  • Klik OK og vent mens backuppen læses ud

Du kan nu finde .bak-filen du lige har lavet på den valgte destination. Skal den sendes via mail, er det en god idé at zippe den først.

Hvis brugerne ofte skal bestille en backup, kan det være værd at automatisere at jeres backupsoftware dropper en kopi på AutoPilots FTP hver nat. Hotline kan give dig login-detaljerne for jeres FTP-konto, og du kan læse mere om at planlægge sådan en backup her.

AutoPilots klientsoftware indeholder de nødvendige komponenter for at afvikle programmet. Uden denne installation vil programmet ikke køre.

1) Download klientsoftware her, og placer den i AutoPilot-mappen > undermappen Package.

2) Log ind på windows som administrator, og kør msi-filen. Installationen gælder til Windows XP og nyere, i både 32bit og 64bit versioner.

Større virksomheder kan have glæde af at rulle installationen ud via scripts/policies/AD – download dokumentation af MSI-pakken her.

3) AutoPilot køres via en genvej til Pallete.exe (som ligger i AutoPilot-mappen på jeres filshare). Træk en genvej til filen, højreklik og vælg Egenskaber. Ud for “Destination” føjes et sæt initialer og et tal på, således:

Egenskaber på genvej til Palette

Initialer = dine initialer i AutoPilot-databasen. Tal = ID på den linje i apsystem.mdb du refererer til (med mindre I har flere databaser er dette linje 1, og i så fald kan tallet undlades, da programmet selv gætter det).

Du kan bruge en absolut sti, eller en UNC-sti som du lyster. Hvis ikke mapningen af drev er ens overalt i virksomheden, er en UNC-sti at foretrække.

Stier der indeholder mellemrum, fx M:\Programmer og tools\AutoPilot, skal omgives af citations, således: “M:\Programmer og tools\AutoPilot”

NB: denne fremgangsmåde gælder ikke kun for Pallete.exe, men også for Maintenance, Config med flere.

4) De daglige brugere skal som minimum have følgende rettigheder:

  • Gennemgang af mappe/kørsel af fil
  • Visning af mappeindhold/Læsning af data

NB: For at udføre opdatering kræves yderligere rettigheder. Vi anbefaler at dette gøres med en administratorkonto.

Hvorfor er AutoPilot langsom?

 

Da AutoPilot er et program der kommer rundt i alle hjørner af en IT-infrastruktur, kan der være mange årsager til det – fx serverbelastning, klienterne, netværkets beskaffenhed, antivirus/backup, hardwaretilstand etc.

 

Anbefalinger til serveren

  • en kraftig CPU
  • en hurtig disk, gerne SAS- eller SSD-diske
  • diske på 10.000 rpm+, helst med en cache på 8MB+
  • mindst 8GB ram

 

Anbefalinger til klienterne

  • mindst 4GB RAM
  • Windows XP eller nyere (32/64 bit)
  • Trådet netværksforbindelse, frem for WiFi

 

Anbefalinger til netværket

  • en gigabit-switch
  • nyere highend netværkskort+kabler (pudsigt nok er dette uforholdsmæssigt ofte årsag til udfald, korrumperede data etc.)
  • kablet netværksforbindelse, ikke trådløs

 

Som udgangspunkt er det meget svært at sige hvad der kan sløve programmets afvikling. Vi anbefaler at jeres IT-ansvarlige ser på det. I den forbindelse er her en hurtig tjekliste over de mest almindelige problemer:

  • AutoPilot er ikke opdateret til seneste version; opdater før du gør noget andet
  • Disken AutoPilot ligger på er ved at være fuld
  • For lidt RAM på serveren (se om sidefilen er for stor)
  • Medarbejdere udenfor huset tilgår databasen via drev mappet over en VPN-forbindelse. Det spærrer databasen mens de bruger den, og skaber en flaskehals der afhænger af hastigheden på medarbejderens internetforbindelse. Vi anbefaler i stedet en terminalserverforbindelse, så alle de krævende processer holdes på serveren
  • Antivirus scanner AutoPilot-mappen realtime (specielt Symantec bør indstilles med en exception)
  • Netværket er stærkt belastet. Ofte virker den samme server som filserver, mailserver, printserver, ftp-server etc. Tjek i joblisten om der er ledig kapacitet

 

Alt er i orden – hvad kan jeg gøre?

Hvis jeres IT-ansvarlige siger god for det, hjælper det ofte SQL-brugere at prioritere SQL-serveren lidt højere, hvad angår ressourcer. Fx ved at finde Egenskaber på serveren > Processors > prik i “Boost SQL Server priority”. Prøv også Egenskaber på serveren > Memory > Minimum server memory > Sæt den til noget passende, for eksempel 2048MB (eller det dobbelte hvis I kører med den fulde version af SQL).

 

SQL Express eller fuld version?

Ved at skifte fra den gratis Express-version af SQL til den fulde, betalte version kan databaseserveren udnytte mange flere ressourcer end den ellers kan. Det giver et markant løft i performance og kan anbefales for alle der oplever lav responstid og lange ventetider ved store udtræk.

Om det vil være gavnligt for jer kan nemt afprøves da Microsoft tilbyder at den fulde version kører uden licenskode i 180 dage.

Jeres IT-mand skal blot installere den fulde version og flytte AutoPilots database herover. Vejledning i at flytte databasen findes i punkterne 2+3+4.

Hvordan konfigurerer jeg en SQL-server til at afvikle AutoPilot?

 

AutoPilot kører på kundernes eget driftsmiljø, og er altså ikke noget hotline yder support på.

Følgende skal gøres for at alt fungerer:

  • Installer SQL med standardindstillinger (enten fuld version eller SQL Express), version 2008 R2 eller nyere (se artikel om installation)
  • Serveren sættes til at køre Mixed Mode (server properties > Prik i “SQL Server and Windows Authentication mode”)
  • På serveren > Security > Login: Opret et login ved navn AutoPilot, uden prik i “Enforce password policy”. NB: Koden er ikke offentlig, men udleveres ved henvendelse til hotline, eller i den udsendte opdateringsmeddelelse. Sørg for at have koden inden du påbegynder din konfiguration af SQL Serveren.
  • Configuration Manager > SQL Server Network Configuration > Protocols for [Servernavn] > TCP/IP er slået til
  • Apsystem udfyldes så den passer med server- og databasenavn (se artikel om Apsystem)
  • Firewall på hhv. SQL-serveren og klienterne er åben på den nødvendige port (standard 1433)
  • Opret en ny database (uden mellemrum i navnet)
  • Restore den fremsendte backup-fil ind i databasen (overskriv eksisterende)
  • Opret i databasen > Security > Users, en bruger med Username = AutoPilot, Login name = AutoPilot og Role membership = db_owner. NB: “Role membership” er nem at forveksle med “Owned schemas” – det er IKKE det samme
  • Klienterne skal naturligvis have ret til at tilgå SQL-serveren
  • Genstart serveren

Det er op til kunden selv hvor programfilerne placeres – de behøver ikke ligge på samme server som SQL-serveren, så længe de ligger på et share der kan se og tilgå databasen.

NB: Det er essentielt at I selv tager backup af databasen, uanset type!

AutoPilot’s webtimeseddel er en Cloud-løsning der hostes og vedligeholdes af AutoPilot ApS. Løsningen kan tilgås fra enhver moderne browser, på tablets, smartphone, PC og lignende.

 

Tekniske krav:

  • SQL Server 2008 R2 eller nyere
  • Seneste version af AutoPilot
  • Firewall der kan konfigureres til at åbne udvalgte porte
  • Smartphone/tablet med HTML5-kompatibel browser

 

For at tage webtimeseddel i brug skal der foretages en indledende teknisk opsætning og dernæst en konfiguration af produktet som følger:

 

 

1. Teknisk opsætning

Etabler en forbindelse

For at cloud-systemet kan opnå forbindelse til jeres database, skal der oprettes en forbindelse fra vores firewall til jeres. Cloud-løsningen består af 2 faste IP adresser som skal have adgang gennem jeres firewall. Således opnår I en sikkerhed for at det kun er AutoPilot ApS’ systemer, der kan tilgå jeres database.

Vi anbefaler også at I bruger en port som er forskellig fra port 1433 (MSSQL default) i jeres firewall.  I selve firewallen kan man mappe yderporten til port 1433, så ændringer internt på netværket ikke er nødvendig.

 

Få jeres IT-ansvarlige til at gøre følgende:

  1. Lav en access-regel i firewallen som åbner for 2 IP adr. (23.100.60.115 og 23.100.60.116) på f.eks. port 8490
  2. Lav en NAT-regel som sender trafikken til den korrekte interne IP-adresse og mapper f.eks. port 8490 til port 1433
  3. Kontroller at SQL-serveren er sat til at køre med en fast port (i dette eksempel 1433), frem for en dynamisk
  4. Tillad trafik på de nævnte porte i den lokale software-firewall på SQL-serveren

 

Kontrol af forbindelse

Når jeres firewall er opsat, skal I sende følgende informationer om jeres setup:

  1. Jeres offentlig IP-adresse eller domænenavn som peger på jeres firewall
  2. Den port I har valgt at NATte ind på SQL-serveren
  3. Navnet på den instans SQL-databasen kører på
  4. Navnet på SQL-databasen

 

Når vi har adgang udefra modtager I licenskoden og kan fortsætte med punkt 2 herunder.

 

 

Sikkerhed

Selve Cloud-løsningen er hostet på Microsoft Azure servere som leverer sikkerhed helt i top. Alle forbindelser til og fra systemet er sikret via en SSL kryptering. Kundedatabasen er således sikret imod at der åbnes for webtimeseddelens 2 offentlige IP adresser.

 

 

2. Konfigurering

Gennemgå disse fem trin for de medarbejdere der skal have adgang til webtimeseddelen:

  • Config > Licens > sæt licenskoden ind i AutoPilot Global Unique Name, luk billedet og sig Ja til at gemme ændringer
  • Config > Diverse 2 > “klik Aktiver webadgang”, derefter klik “Synkroniser web”
  • Basis > Medarbejderkortet > Firmakontaktinfo > udfyld feltet Firmaemail
  • Basis > Medarbejderkortet > sæt prik i “Login til AutoPilot Community” og vælge det relevante sprog > Gem
  • Basis > Medarbejdere > Tryk på Synkroniser web

Sidste punkt udløser at der afsendes en registreringsmail til medarbejderen, hvor login bekræftes og kodeord oprettes. Dette login og kode skal medarbejderen fremover bruge, når vedkommende skal tilgå webtimeseddelen.

Hvis I oplever problemer med registreringsprocessen, skal I videresende de mails som I har modtaget fra systemet til dgp@AutoPilot.dk sammen med en beskrivelse af problemet.

 

 

3. Daglig brug

Bed medarbejderne logge på her: http://login.AutoPilot.dk

Eller hent kvikguiden der beskriver den daglige brug.

Tjek disse forudsætninger for at du kan gennemføre en opdatering:

Vigtigt: Kunder med en Access-database skal have haft den til tilpasning hos hotline, som vi bad om i juli 2014.
Du bruger en serveradmin-konto som kan tilgå internettet og overføre filer fra FTP
For Windows 7 og Server 2008 kræves ophøjede rettigheder (højreklik på Maintenance-genvejen > “Kør som administrator”)
Maintenance.exe og ApUpdate.exe kan tilgå internettet

 

 

 

1. Luk AutoPilot

Sørg for at alle AutoPilot-programmer på alle computere er lukket, ellers får man ikke lov til at overskrive programfilerne.

 

På jeres filserver (ikke din klientmaskine) kan du se om der er åbne filer (og lukke forbindelsen til dem) ved at vælge:

Kør > skriv fsmgmt.msc > Enter

Under Open Files, finder du AutoPilot-mappen, så du kan se hvem der har programmet åbent. Fx disse brugere der har paletten åben:

openfiles

Best practise er at bede brugerne lukke deres programmer, så deres arbejde ikke afbrydes. Kan det ikke lade sig gøre: højreklik og afslut deres forbindelse. Så kan AutoPilot-filerne overskrives.

 

2. Hent det nyeste opdateringsprogram

Download opdateringsprogrammet apupdate.exe fra downloadsiden og gem den i jeres AutoPilot-mappe på serveren (siden er kun tilgængelig for kunder med vedligeholdelsesabonnement – find koden i bunden af den opdateringsmail vi udsender, eller ved at kontakte hotline@AutoPilot.dk). Her skal den overskrive den fil der allerede findes.

 

 

3. Start opdatering

a) Kør Maintenance-programmet via din genvej (magen til genvejen til Paletten, men genvej > Egenskaber > Destination peger på Maintenance.exe frem for Pallete.exe). Husk at vælge “Kør som administrator” hvis dit system tillader det.

b) Klik på Programopdatering > Ja/Yes > Opdater AutoPilot.

c) Følg anvisningen. AutoPilot opdateres og databasen tilpasses. Luk ikke opdateringsprogrammet, før det melder at “Opdateringen er gennemført. Nyeste version af AutoPilot er klar til brug”.

Kunder med en Access-database har nu fuldført deres opdatering. Kunder med SQL-databaser fortsætter nedenunder. Se hvilken type database du har i Maintenance > Database.

 

 

4. Efter opdateringen (kun for SQL-kunder)

Åbn Maintenance via din genvej, på en maskine hvor der er SQL til rådighed – helst på den server jeres SQL-server kører på.

a) Under “Ved opdatering” > klik på Integrity. Når denne opdatering er gennemført vises denne kommandoprompt:

 

b) Under “Ved opdatering” > klik på Counters. Når denne opdatering er gennemført vises en tom kommandoprompt – ellers får du en fejlbesked som du skal sende til hotline.

c) Under “Counters” > kolonnen Timer > Klik “Genberegn”. Når genberegning er udført klik “Kontrol”. Hvis du får beskeden “Tælleværk er OK” skal du ikke gøre mere. Får du ikke beskeden – kontakt hotline

d) Under “Counters” > kolonnen Budget > Klik “Genberegn”. Når genberegning er udført klik “Kontrol”. Hvis du får beskeden “Tælleværk er OK” skal du ikke gøre mere. Får du ikke beskeden – kontakt hotline

e) Under “Counters” > kolonnen Fakturaer > Klik “Genberegn”. Når genberegning er udført klik “Kontrol”. Hvis du får beskeden “Tælleværk er OK” skal du ikke gøre mere. Får du ikke beskeden – kontakt hotline

 

Kunder med en SQL-database har nu fuldført deres opdatering. Se hvilken type database du har i Maintenance > Database.

 

 

En manuel opdatering benytter ikke opdateringsprogrammet til at hente og udpakke programfiler, samt tilpasse databasen. Det gør du manuelt.

 

Tjek disse forudsætninger for at du kan gennemføre en opdatering:

Vigtigt: Kunder med en Access-database skal have haft den til tilpasning hos hotline, som vi bad om i juli 2014.
Du bruger en serveradmin-konto som kan tilgå internettet og overføre filer fra FTP
For Windows 7 og Server 2008 kræves ophøjede rettigheder (højreklik på Maintenance-genvejen > “Kør som administrator”)
Maintenance.exe og ApUpdate.exe kan tilgå internettet

 

 

1. Luk AutoPilot

Sørg for at alle AutoPilot-programmer på alle computere er lukket, ellers får man ikke lov til at overskrive programfilerne.

 

På jeres filserver (ikke din klientmaskine) kan du se om der er åbne filer (og lukke forbindelsen til dem) ved at vælge:

Kør > skriv fsmgmt.msc > Enter

Under Open Files, finder du AutoPilot-mappen, så du kan se hvem der har programmet åbent. Fx disse brugere der har paletten åben:

openfiles

Best practise er at bede brugerne lukke deres programmer, så deres arbejde ikke afbrydes. Kan det ikke lade sig gøre: højreklik og afslut deres forbindelse. Så kan AutoPilot-filerne overskrives.

 

 

2. Hent den nyeste programpakke

Hent den nyeste programpakke fra fra downloadsiden og gem den i jeres AutoPilot-mappe på serveren (siden er kun tilgængelig for kunder med vedligeholdelsesabonnement – find koden i bunden af den opdateringsmail vi udsender, eller ved at kontakte hotline@AutoPilot.dk). Her skal den overskrive den fil der allerede findes.

 

3. Start udpakning

Kør Apsystemfiles.exe i AutoPilot-mappen. Den overskriver de nuværende filer. Hvis den fejler her er der sikkert nogen der har palette.exe eller hour.exe åben. Få dem til at lukke programmet og kør filen igen.

 

4. Tilpas databasen

Åbn Maintenance, via din genvej. Find punktet Database > klik Tilpas database. Acceptér og vent til tilpasningen er gennemført.

Kunder med en Access-database har nu fuldført deres opdatering. Kunder med SQL-databaser fortsætter nedenunder. Se hvilken type database du har i Maintenance > Database.

 

5. Efter opdateringen (kun for SQL-kunder)

Åbn Maintenance via din genvej, på en maskine hvor der er SQL til rådighed – for eksempel den server jeres SQL-server kører på.

a) Under “Ved opdatering” > klik på Integrity. Når denne opdatering er gennemført vises denne kommandoprompt:

 

b) Under “Ved opdatering” > klik på Counters. Når denne opdatering er gennemført vises en tom kommandoprompt – ellers får du en fejlbesked som du skal sende til hotline.

c) Under “Counters” > kolonnen Timer > Klik “Genberegn”. Når genberegning er udført klik “Kontrol”. Hvis du får beskeden “Tælleværk er OK” skal du ikke gøre mere. Får du ikke beskeden – kontakt hotline

d) Under “Counters” > kolonnen Budget > Klik “Genberegn”. Når genberegning er udført klik “Kontrol”. Hvis du får beskeden “Tælleværk er OK” skal du ikke gøre mere. Får du ikke beskeden – kontakt hotline

e) Under “Counters” > kolonnen Fakturaer > Klik “Genberegn”. Når genberegning er udført klik “Kontrol”. Hvis du får beskeden “Tælleværk er OK” skal du ikke gøre mere. Får du ikke beskeden – kontakt hotline

En patch indeholder kun de filer vi har opdateret siden sidste version. Den kan altså ikke erstatte en fuld opdatering, men bringer jer på omgangshøjde hvis I har opdateret for nyligt.

Sådan lægges patchen ind:

  1. Hent patchen på www.AutoPilot.dk/download
  2. Sørg for at alle har lukket AutoPilot ned (ellers får man ikke lov til at overskrive)
  3. Placer Patch.zip i AutoPilotmappen ude på serveren og udpak filen her, så de eksisterende filer overskrives
  4. Tilpas databasen i Maintenance > Database > Tilpas database > Ja/Yes
NB: Downloadsiden kræver en kode som hotline tilvejebringer, eller som du kan aflæse nederst i de opdateringsmails vi udsender.

 

SQL-dokumenter

Installer SQL med standardindstillinger (enten fuld version eller SQL Express), version 2008 R2 eller nyere.

 

Vejledning i installation af SQL Express 2008

 

Vejledning i installation af SQL Express 2012

Du kan have brug for at tage en manuel backup, enten som del af en daglig backup-rutine, eller hvis vores hotline skal bruge en kopi.

 

 

Se fremgangsmåden i filmen, eller følg tjeklisten her:

  • Åbn SQL Management Studio på din server
  • Connect med de nødvendige credentials
  • I “Object Explorer” i venstre side, fold “Databases” ud
  • Højreklik på jeres AutoPilot-database > vælg Tasks > Backup
  • Nederst i billedet, klik “Remove” for at fjerne eventuelle gamle backup-sæt
  • Klik “Add”
  • Udfyld destination og filnavn til sidst – for eksempel [Dags_dato_firmanavn.bak], og OK
  • Klik OK og vent mens backuppen læses ud

Du kan nu finde .bak-filen du lige har lavet på den valgte destination. Skal den sendes via mail, er det en god idé at zippe den først.

Hvis brugerne ofte skal bestille en backup, kan det være værd at automatisere at jeres backupsoftware dropper en kopi på AutoPilots FTP hver nat. Hotline kan give dig login-detaljerne for jeres FTP-konto, og du kan læse mere om at planlægge sådan en backup her.
Hvordan konfigurerer jeg en SQL-server til at afvikle AutoPilot?

 

AutoPilot kører på kundernes eget driftsmiljø, og er altså ikke noget hotline yder support på.

Følgende skal gøres for at alt fungerer:

  • Installer SQL med standardindstillinger (enten fuld version eller SQL Express), version 2008 R2 eller nyere (se artikel om installation)
  • Serveren sættes til at køre Mixed Mode (server properties > Prik i “SQL Server and Windows Authentication mode”)
  • På serveren > Security > Login: Opret et login ved navn AutoPilot, uden prik i “Enforce password policy”. NB: Koden er ikke offentlig, men udleveres ved henvendelse til hotline, eller i den udsendte opdateringsmeddelelse. Sørg for at have koden inden du påbegynder din konfiguration af SQL Serveren.
  • Configuration Manager > SQL Server Network Configuration > Protocols for [Servernavn] > TCP/IP er slået til
  • Apsystem udfyldes så den passer med server- og databasenavn (se artikel om Apsystem)
  • Firewall på hhv. SQL-serveren og klienterne er åben på den nødvendige port (standard 1433)
  • Opret en ny database (uden mellemrum i navnet)
  • Restore den fremsendte backup-fil ind i databasen (overskriv eksisterende)
  • Opret i databasen > Security > Users, en bruger med Username = AutoPilot, Login name = AutoPilot og Role membership = db_owner. NB: “Role membership” er nem at forveksle med “Owned schemas” – det er IKKE det samme
  • Klienterne skal naturligvis have ret til at tilgå SQL-serveren
  • Genstart serveren

Det er op til kunden selv hvor programfilerne placeres – de behøver ikke ligge på samme server som SQL-serveren, så længe de ligger på et share der kan se og tilgå databasen.

NB: Det er essentielt at I selv tager backup af databasen, uanset type!